Fibroned: VVD-er Mariëtte Kroes teruggefloten

11 april 2005

Fibroned: VVD-er Mariëtte Kroes teruggefloten

Het Apeldoornse VVD- raads- en statenlid Mariëtte Kroes beweerde vorige week, dat ze de komst van kippenmestverbrander Fibroned naar Apeldoorn niet meer ziet zitten. Maar de VVD- Statenfractie neemt vandaag afstand van deze uitspraak. Dat blijkt uit een artikel in dagblad "De Stentor" van vandaag.

" Het wordt niks meer met de vergunning omdat het nu eenmaal ontbreekt aan draagvlak in Apeldoorn", beweerde Kroes vorige week in dezelfde krant. Toen was net bekend geworden dat de vergunning voor deze kippenmestverbrander (voor de tweede keer) was vernietigd door de Raad van State.
Nu laat haar fractie haar dus vallen als een baksteen. "VVD verandert visie over Fibroned", zo kopt "De Stentor" vandaag. En nu zegt Mariëtte Kroes ineens: "We staan achter de vestiging van Fibroned op de Ecofactorij".

Het lijkt erop dat Kroes is teruggefloten door de VVD- partijtop, en met name Tweede Kamerlid Gerrit-Jan Oplaat. Oplaat stelde herhaaldelijk kamervragen omdat het maar niet opschiet met de komst van Fibroned. Daarbij is het van belang om te weten dat de Achterhoekse kippenfarm van de familie Oplaat al een contract had afgesloten met Fibroned voor de afname van kippenmest.

VVD-statenlid Kroes onduidelijk over Fibroned
Fibroned en de familie Oplaat
Gert-Jan Oplaat is er weer "als de kippen bij"