SP: geen noodoverloopgebieden

20 januari 2003

SP: geen noodoverloopgebieden

De SP spreekt zich in haar programma 'De eerste weg links' uit tegen noodoverloopgebieden: “Wij kiezen voor de strategie van duurzaam waterbeheer, waarbij met ruimtelijke en waar nodig ook technische maatregelen oplossingen worden geschapen, zoals het vergroten van de afvoercapaciteit door gebruikmaking van de uiterwaarden, het opruimen van obstakels en het niet bouwen in de winterbedding.”

De Commissie Noodoverloopgebieden (Luteijn) en staatssecretaris Schultz krijgen in Gelderland steeds meer tegenwind. Zowel de Provincie Gelderland als de gemeenten in het Knooppunt Arnhem Nijmegen (KAN) hebben deze week ideeën aangedragen hoe hoogwaterbescherming en rampenbestrijding kunnen worden aangepakt.
Maas en Waal

Zowel de Provincie als het KAN maken gebruik van hun contacten met de Duitse buren. Dat juicht de SP toe. Oplossingen voor problemen in het stroomgebied van Rijn en Maas moeten in Europees verband worden gevonden. Het is alleen jammer dat de verschillende bestuurslagen in Gelderland zo slecht met elkaar samenwerken. Hun voorstellen moeten naast elkaar worden gelegd en intensief worden besproken met alle betrokkenen. Pas dan kan er een goede keuze worden gemaakt.