Provinciebestuur laat zich vereeuwigen

12 februari 2003

Provinciebestuur laat zich vereeuwigen

Gedeputeerde Staten van Gelderland willen zich voortaan elke vier jaar gezamenlijk laten portretteren. Ook van het zittende college, dat nog slechts een maand - tot aan de verkiezingen - te gaan heeft, wordt een groepsportret geschilderd. GS zijn daarover met een niet nader genoemde kunstenaar in onderhandeling. Volgens cultuurgedeputeerde Hans Esmeijer (CDA) is het portretteren van het dagelijks bestuur van de provincie van belang voor de geschiedschrijving.

Niet alleen wordt zo aanschouwelijk gemaakt wie er zoal aan het roer van de provincie hebben gestaan. Ook vormen de vierjaarlijkse portretten volgens Esmeijer een goede spiegel van de steeds veranderende tijdgeest. De gedeputeerde zegt met enige jaloezie de provinciehuizen van Friesland en Noord-Brabant te bezoeken waar de gangen worden opgesierd door lange portrettenreeksen van commissarisen der koningin. Gelderland heeft die traditie niet.

Het college van GS stelt één voorwaarde aan de toekomstige makers: de afgebeelde personen moeten herkenbaar zijn. Daarmee grijpen de gedeputeerden terug op de ruzie die ruim tien jaar geleden ontstond toen kunstenaar Willem den Ouden zijn groepsportret van het bestuurscollege inleverde. Dat kon zich daar niet in herkennen en weigerde het schilderij. Het doek belandde in het Nijmeegse museum Commanderie van St. Jan.