12 maart 2003: SP wint in Gelderland

12 maart 2003

12 maart 2003: SP wint in Gelderland

Het CDA is de grote winnaar geworden van de Statenverkiezingen in Gelderland. De christen-democraten stijgen van 19 naar 24 zetels. De winst gaat ten koste van de VVD, die zakt van 18 naar 14 zetels. Ook de PvdA en de SP wonnen. De PvdA won 4 zetels, de SP won er 2.
Commissaris van de koningin Jan Kamminga was vooral blij met het feit dat de opkomst weer boven de 50 procent was uitgekomen.

De uitslag van de verkiezingen was in lijn met het landelijke beeld. CDA-leider Harry de Vries wilde niet vooruitlopen op welk college Gelderland nu moet regeren. "Ik moet dit eerst eens op me in laten werken. Er zijn echter fundamentele programatische verschillen met de PvdA." In de wandelgangen viel wel te horen dat het CDA niet van plan is verder te gaan met de huidige rechts-christelijke combinatie met VVD, ChristenUnie en SGP.

VVD-leider Jan Markink zei dat hij rekening had gehouden met verlies, maar dat de nederlaag nog iets forser was uitgevallen dan hij had verwacht. De VVD verloor iets meer dan landelijk. "Dit is een stevige nederlaag. Wat betreft het college, moet er een krachtdadig bestuur komen."

Bron: De Gelderlander