De wereld volgens Harderwijkse CDA wethouder Eijsenga

6 maart 2003

De wereld volgens Harderwijkse CDA wethouder Eijsenga

De Harderwijker CDA wethouder Henk Eijsenga is niet gek. Ben je belazerd, de rest van de wereld snapt de briljante wethouder van asbestzaken niet, die inmiddels alles denkt te weten van deze kankerverwekkende stof waar Harderwijk vol mee zit. Enige maanden geleden riep dit knapste jongetje van het Harderwijker CDA klasje - hetgeen overigens veel zegt over het plaatselijke CDA niveau - nog dat hij er helemaal geen probleem in zag om asbest te eten. Nee, dat kon geen kwaad, zo liet de wethouder in de krant weten. Na forse kritiek moest hij niet het asbest inslikken, maar zijn woorden. Je zou verwachten dat zo'n bestuurder van deze uitglijder geleerd zou hebben. Het tegendeel blijkt echter het geval.

Het megalomane plan voor het Waterfront, in de volksmond wel Harderwijk's natte droom genoemd, doet het denkniveau van Eijsenga tot grote hoogte stijgen. Eijsenga, met ongetwijfeld burgemeester Johan de Groot in de rol van wethouder Hekking, heeft in zijn oneindige wijsheid bedacht dat de zeer ernstig met asbest vervuilde grond op Industrieterrein Haven maar moet worden verplaatst naar een plek waar een parkeerplaats moet komen, waarna het afgedekt wordt met asfalt. Volgens de wethouder gaat het om een creatieve oplossing die de kosten van het Waterfront aanmerkelijk kan verlagen. Nee Eijsenga is niet gek, de wetten die dit onmogelijk maken deugen niet, waardoor Harderwijk wordt belemmerd in haar ambitie. In de krant verklaart Eijsenga dat deze oplossing op de rand ligt van de wettelijke mogelijkheden en dat de hogere overheden wel bereid zijn mee te werken aan een onderzoek of deze methode wettelijk haalbaar is. Hoger overheden die willen onderzoeken hoe ze wetten kunnen omzeilen.
Kom nou mijnheer Eijsenga, we zijn gekke Henkie niet.
milieuinspectie

Hans de Boer, Harderwijk