Gelderse coalitie vrijdag in steigers

18 maart 2003

Gelderse coalitie vrijdag in steigers

Een nieuwe coalitie in het Gelderse provinciebestuur moet zich vrijdag aftekenen. Formateur Harry de Vries (CDA) wil dat dan in een debat duidelijk wordt welke partijen verder met elkaar gaan onderhandelen.
Dat bleek gisteren bij de eerste besprekingen over een nieuw college van Gedeputeerde Staten. De meeste partijen hielden gisteravond de kaarten nog dicht tegen de borst.

Opvallend was wel dat de harde toon die in de campagne was aangeslagen, nu niet meer gebruikt werd. Vooral CDA en PvdA, die in de campagne vaak de confrontatie zochten, lieten verzoenende taal horen. Zo zei PvdA-leider Piet Bijl niet keihard nee op de vraag of de doortrekking van de A15 met provinciaal geld bespreekbaar is. Voor het CDA is dat een hard punt.

De meeste partijen willen dat de onderhandelingen zoveel als mogelijk in openbaarheid gevoerd worden. Beslotenheid is voor hen pas aan de orde als gepraat wordt over wie gedeputeerde worden. CDA en PvdA denken dat het beter is al eerder achter gesloten deuren te praten, bijvoorbeeld om inhoudelijk nader tot elkaar te komen. Ze willen dan wel na iedere sessie de resultaten bekend maken.

De SP was de enige partij die duidelijk zei welk college er moet komen. Fractieleider Paul Freriks vindt dat het gevormd moet worden door CDA, PvdA en SP, de drie winnaars van de verkiezingen. "We moeten luisteren naar de kiezer, en die wil een centrumlinks college."

D66-leider Pierre Cuypers ziet niet zoveel in een breed college. "Zo'n nationaal kabinet heb je nodig als de provincie in rampspoed verkeert en die is er niet."

De SGP liet weten in een nieuw college anders te opereren dan in de afgelopen periode, toen gedeputeerde Nelis Zondag vaak een minderheidsstandpunt innam als het ging om sport, cultuur en activiteiten op zondag. Onderhandelaar Eppie Klein zei dat de SGP in een komende periode in het college haar ideologie 'ondergeschikt' zou maken.

Formateur De Vries vroeg alle partijen ook aan te geven welke punten ze in een collegeakkoord terug willen zien. Alle onderhandelaars noemden verbetering van het openbaar vervoer. Ook de leefbaarheid van het platteland werd veel genoemd, net als de aanleg van rondwegen. Tussen CDA en PvdA gaapt nog een gat als het gaat om het grotestedenbeleid. De PvdA wil daar 100 miljoen euro aan uitgeven, CDA-onderhandelaar Esmeijer ging gisteren niet verder dan ruim 40 miljoen en zit daarmee dichtbij de VVD.

De Vries maakt aan de hand van de besprekingen een stuk met conclusies. Aan de hand daarvan praten de partijen vrijdagmiddag verder en moet er geconcludeerd worden wie met wie in Gedeputeerde Staten wil gaan zitten

Bron: De Gelderlander