Kort verslag van een geslaagde dag in de Achterhoek

1 maart 2003

Kort verslag van een geslaagde dag in de Achterhoek

Op 1 maart trokken SP lijstrekker Paul Freriks, Agnes Lewe (2e op de lijst), Akansel Kaymaz (4e), Toine van Bergen (5e) en Margriet Blijenberg (6e) de Achterhoek in. Het was een mooie dag, niet alleen omdat het weer goed was, maar vooral omdat we in elke plaats actieve en betrokken mensen hebben ontmoet. En het bleef niet bij een kennismaking en een praatje! Overal werden concrete afspraken gemaakt, hoe de SP-fractie Gelderland de acties in de vijf plaatsen die we bezocht hebben in de toekomst kan ondersteunen.

In Doesburg werd de delegatie ontvangen door SP-wethouder Willem Bouman. Samen bracht de delegatie een bezoek aan bewoners van de wijk Noordelijk Molenveld, die al meer dan 10 jaren vechten tegen de geluidsoverlast van de N317. Tijdens een goed gesprek en een kopje koffie konden wij zelfs op zaterdagochtend om 10 uur duidelijk horen dat hun klachten gegrond zijn! Paul Freriks heeft de groep uitgenodigd om samen een plan de campagne te maken en stappen te ondernemen richting Provinciebestuur.

Aansluitend reed de groep naar een seniorenflat in Doetinchem met Willem Bouman als gids. Het kon niet missen: de kerngroep had de oprit met SP-posters duidelijk gemarkeerd. Mevrouw Begeman trakteerde ons op een kopje koffie met cake en vertelde over de onrust die is ontstaan rondom de Tafeltje-dek-je maaltijden. Zorgcentrum Markenheem heeft plannen om over te stappen op “koel/vers”-maaltijden, die de mensen zelf moeten verwarmen in een magnetron. Ook worden zij slechts een à twee keer per week bezorgd en niet meer zoals nu dagelijks door vrijwilligers. De SP-kerngroep Doetinchem bijft de ontwikkelingen kritisch volgen.

Daarna weer het busje in en verder naar Lichtenvoorde. Ook hier werden we langs een rij verkiezingsposters naar de Meekenesch geleid. Het buurtcomité en de kerngroep waren in grote getale aanwezig. Zij vechten tegen het prijsgeven van natuur, de zonneweide van het oude buitenbad, voor economische belangen. De in voorbereiding zijnde bouwplannen van kantoren en dure appartementen zijn omstreden. Actieve buurtbewoners had alle bomen op het terrein in kaart gebracht en wisten veel te vertellen over hun alternatieve plannen op dit mooi stukje groen. De SP Gelderland en de kerngroep Winterswijk willen hun graag in hun strijd steunen.

Ook in Winterswijk was de ontvangst hartelijk. Het historische strandbad was versiert met SP-posters. Een grote groep mensen, kerngroepleden en bewoners van Winterswijk lieten ons het mooie een in 1933 door de werkverschaffing gegraven natuurbad zien. Vanwege te geringe waterdoorzicht werd het in juli 2001 gesloten. Bij een eerste protestbijeenkomst kwamen 400 mensen opdagen en inmiddels wordt de strijd voor behoud en heropening voortvarend gevoerd door een stichting. De Gelderse fractie zal zich ook actief inzetten.

Het laatste station was Aalten, waar de jonge kermgroep aandacht vroeg voor de sociale woningbouw. Bij voormalige aanleunwoningen “Beth San” hadden zich huurders en sympathisanten verzameld rondom de prachtige fietskar van de SP. De straat en het plantsoen waren deze keer versierd met vele SP-luchtballons. De klachten van bewoners over de in 1998 geprivatiseerde maatschappij 'De Woonplaats' waren niet van de lucht en de slechte staat van het afgeschreven complex konden we met eigen ogen aanschouwen. Door een op z’n minst onduidelijk toewijzingssysteem wordt het voor veel mensen erg moeilijk betaalbare woonruimte te vinden in Aalten. Dit grote probleem vraagt veel inzet een een lange adem. SP-kerngroep en SP-statenfractie zullen de bewoners hierbij ondersteunen.

Moe maar voldaan reed de Gelderse delegatie terug naar Arnhem. En over één ding waren we het helemaal eens: dit soort werkbezoeken zullen we na de verkiezingen regelmatig herhalen in de Achterhoek en elders.

Agnes Lewe