SP'er Jan Burger 'beste statenlid'

7 maart 2003

SP'er Jan Burger 'beste statenlid'

Uitgerekend een Statenlid dat al een tijdje aan het afbouwen is, is door zijn collega's gekozen tot beste. SP'er Jan Burger, sinds bijna een jaar wethouder in Culemborg, kreeg de meeste stemmen: 10. En die waren niet alleen afkomstig van geestverwanten, maar ook van CDA'ers en VVD'ers.

Burger wil na de verkiezingen eigenlijk niet terugkeren, omdat hij het Statenlidmaatschap onverenigbaar vindt met zijn baan als wethouder. Hij staat wel op de lijst van de SP, op nummer 17. Als hij met voorkeursstemmen, hij heeft er 2500 nodig, gekozen zou worden, denkt hij wel na over een eventueel aanblijven.

Burger geldt als een atypische SP'er. Hij is geen activistisch politicus, maar een meedenkende figuur die meer op oplossingen dan op heibel gericht is. Vriend en vijand roemen hem om zijn heldere betogen en zijn vermogen ingewikkelde kwesties tot de kern terug te brengen. "Een man die zich niet inlaat met geneuzel", zegt VVD-lijsttrekker Jan Markink.

Burger: "Ik herken me wel in dat beeld. Maar ook in de partij zelf zie je dat. We ontwikkelen ons van een tegenpartij naar een partij die ook verantwoordelijkheid draagt. Ik had met mijn fractiegenoot Paul Freriks een goede rolverdeling. Hij gooide er wat stevige uitspraken tegenaan en ik was er voor de nuance."

De SP heeft nu maar 2 van de 75 zetels, maar heeft wel behoorlijk wat invloed gehad, zegt CDA-leider Harry de Vries. "Jan beargumenteert zijn standpunten altijd sterk. Je hoeft het niet met hem eens te zijn om daar veel waardering voor te hebben. Hij heeft ook invloed op mijn functioneren gehad. In de commissie Algemene Zaken zei hij eens dat de politiek ook de moed moet hebben om te zeggen: wij herzien ons standpunt. Een rijdende trein kan wel tot stilstand worden gebracht. Bij ons heeft dat ertoe geleid dat we ons standpunt over het Multimodaal Transportcentrum hebben herzien. Burger heeft ons er ook op aangesproken dat we politiek moeten voeren vanuit de Staten."

CDA-gedeputeerde Huub Doek is ook gecharmeerd van Burger. "Dat is nou eens een man die goed op hoofdlijnen redeneert, die zijn idealen goed kan verwoorden. Ik vind hem geen typische SP'er. Zijn collega Paul Freriks roept vaak dingen, dat zal Burger niet gebeuren."

Burger, die sinds 1999 in de Staten zit en daarvoor sinds 1986 raadslid in Culemborg was, moet niets hebben van poenerig gedrag zoals dat bij de provincie Gelderland in de laatste jaren bon ton was. Hij verzette zich stelselmatig tegen snoepreisjes en patserige evenementen. "Als er één ding in de afgelopen vier jaar uitsprong, was het in Gelderland natuurlijk de integriteit van het bestuur. Daar ben ik heel fel op, dat klopt", zegt Burger.

Bron dagblad De Gelderlander