h

SP-Statenlid wil einde gevaarlijk goederenvervoer per spoor

1 mei 2003

SP-Statenlid wil einde gevaarlijk goederenvervoer per spoor

Gelders SP-Statenlid Paul Freriks wil een verbod op het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor door Gelderland.
Dat zegt hij naar aanleiding van het ongeluk met de ontspoorde goederentrein in Apeldoorn, in de nacht van 28 op 29 april 2003. Freriks zegt dat de SP kamervragen zal gaan stellen over hoe het ongeluk kon gebeuren. Volgens Freriks is er een goed maar iets duurder alternatief: productie op eigen terrein van de opdrachtgevers van de transporten.Dat zou in zijn ogen het risico op ongelukken flink kunnen dempen.

Het door de SP gesteunde comité Rood Sein voor de Chloortrein eist overigens een ogenblikkelijk einde van de chloortransporten,die ook door Apeldoorn rijden. In de eerste instantie was er namelijk de gegronde angst bij de hulpverleners dat de ontspoorde trein reed met chloorwagons.
In een brief aan de gemeente Apeldoorn en de Raad voor de Transportveiligheid eist woordvoerder Vincent Mulder het einde van de chloortransporten.Vincent Mulder, woordvoerder van het comité, stelt dat Apeldoorn ontsnapt is aan een catastrofale ramp:
"Ook omstreeks dit tijdstip in de nacht van dinsdag op woensdag vindt in de regel wekelijks het transport van chloor plaats op dit traject. De ontspoorde goederentrein kwam uit westelijke richting en zou zich dus ook in een chloortransport hebben kunnen boren. De vraag is wat er zich dan voor een ramp had voorgedaan."

In de nacht van 29 op 30 april ontspoorde de zware staaltrein die op weg was van Beverwijk naar Duitsland.Verschillende wagons ontspoorden nabij station Apeldoorn en kwamen terecht op de Laan van de Mensenrechten.Volgens ooggetuigen reed de trein op het tijdstip van het ongeluk met hoge snelheid en ontstond er een hevige vonkenregen.De eerste onderzoeken wijzen uit dat de trein vermoedelijk is ontspoord vanwege het ontroesten van een stuk spoor waartoe ProRail Verkeersleiding opdracht had gegeven.Dit houdt in dat een willekeurige trein op dat moment een route over een matig gebruikt spoor krijgt toegewezen en met haar totale gewicht roestvorming op het staal verwijdert door het "slijpen" van de wielen.Dit is in Nederland elke 24 uur verplicht,en voorkomt naast de roestvorming het vastlopen van wissels en eventuele seinstoringen.

Update 2 mei 10:30:
De SP-Tweede Kamerleden Arda Gerkens en Krista van Velzen stellen naar aanleiding van dit ongeluk de volgende vragen aan demissionair minister de Boer (LPF,Verkeer en Waterstaat) en demissionair staatssecretaris van Geel (CDA,Volkshuisvesting,Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer):

  1. Wat is uw mening over de suggestie dat het treinongeval bij Apeldoorn in de nacht van 29 op 30 april 2003 veroorzaakt is doordat ProRail de zware trein over weinig gebruikt spoor liet rijden? (1) Kunt u aangeven welke criteria gehanteerd worden voor het zogenaamde roestrijden? Wordt hierbij ook rekening gehouden met het gewicht van de trein?
  2. Is het juist dat het ongeval is ontstaan doordat de machinist de helling onvoldoende in kon schatten en/of met een te zwaar beladen trein reed? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u treffen om menselijk falen te voorkomen? Bent u bereid om een evaluatie uit te laten voeren of de opleiding voor machinisten inhoudelijk zwaar genoeg is om dergelijke inschattingen goed te kunnen maken? Zo ja, hoe gaat deze evaluatie eruitzien? Zo nee, waarom niet?
  3. Deelt u mijn ongerustheid over de gevolgen die een dergelijk ongeluk teweeg kan brengen indien op het ongeluksmoment in tegengestelde richting een trein met gevaarlijke stoffen (bijvoorbeeld chloor) rijdt? Kunt u uitsluiten dat een transport met gevaarlijke stoffen door (menselijk) falen bij een ongeval betrokken raakt? Zo ja, kunt u uw antwoord toelichten? Zo nee, bent u bereid om per onmiddellijk te stoppen met vervoer van chloor?
  4. Beschikken de lagere overheden over adequate rampenplannen en voldoende voorbereide hulpverleners om bij een dergelijk ongeval de omwonenden te beschermen? Kunt u uw antwoord toelichten?
  5. Kunt u aangeven wat de stand van zaken is met betrekking tot de invoering van de wettelijke regeling waarmee vervoerders van gevaarlijke stoffen worden verplicht om risico-informatie aan de overheid te verschaffen?
  6. Bent u bereid om in overleg met uw Europese collega’s snel maatregelen te gaan treffen om het vervoer van gevaarlijke stoffen te minimaliseren? Kunt u uw antwoord toelichten?

(1) de Telegraaf, 1 mei jongstleden.

U bent hier