SP wil zender voor het Nederlandse levenslied

25 oktober 2003

SP wil zender voor het Nederlandse levenslied

De Statenfractie van de SP wil dat de provincie Gelderland een radiozender voor het Nederlandstalige levenslied gaat financieren. De SP stelt dat behoefte is aan zo'n zender nu de populaire Arnhemse piratenzender Radio Contact uit de lucht is.

Volgens fractievoorzitter Paul Freriks, zelf verwoed Contact-luisteraar, wordt vaak minachtend gedaan over mensen die van muziek van Frans Bauer of Andre Hazes houden. "Alsof dat van een lagere orde zou zijn dan andere muziek. We trekken als provincie miljoenen euro's uit voor de doortrekking van de A15 en honderdduizenden voor Omroep Gelderland. Dus waarom geen 50.000 euro voor zo'n zender, waar je veel mensen een plezier mee doet?"

In de afgelopen maanden zijn tal van piraten uit de lucht gehaald. Volgens Freriks komt dat omdat er ruimte op de FM-band gevonden moet worden voor commerciƫle zenders. Freriks ontkent dat de actie bedoeld is om de eigen achterban te plezieren. "Ik denk dat de mensen die van het levenslied houden, helemaal niet gaan stemmen. Dit is geen actie om zieltjes te winnen."

Onderstaand het voorstel van Paul Freriks en Agnes Lewe:
Afgelopen weken zijn in onze provincie diverse piraten met Nederlandse muziek met hun werkzaamheden gestopt. Voor veel mensen betekende dit een zeer onaangename boodschap.
Het idee om de piraten weg te drukken is ook voortgekomen uit de nieuwe zenderindeling. Er zou een goede verdeling komen van soorten muziek op de nationale zender en ook de Nederlandse. Dit is een totale mislukking geworden. Als er al Nederlands werd gezongen dan was dat nederpop of nederrock zoals ze dat schijnen te noemen. Want er moeten jongeren getrokken worden omdat dat een goede doelgroep is voor de reclameboodschappen. Dat geldt blijkbaar niet voor de luisteraars van het Nederlandse Levenslied. Zij komen er bekaaid af.
Radio Gelderland heeft 's morgens een uur (van 9.00 uur tot 10.00 uur en naar reacties luisterend doen ze dat goed).
Feitenlijk vindt de SP-fractie dat er een Nederlandse levensliedzender moet zijn die 24 uur in de lucht is. Wij denken dat de kosten meevallen omdat het geheel per computer aangestuurd kan worden. Alleen op sommige tijden in weekenden en op de ochtenden zou een spreker gewenst kunnen zijn i.v.m. verzoekjes. Het liefst een eigen frequentie, desnoods middengolf. Mocht dat technisch wat lastig zijn dan via de kabel. We zitten met grote gedeeltes van onze provincie dicht bij Duitsland dus enige aandacht voor de Deutsche Schlager is zeer op zijn plaats. Organisatorisch stellen we voor de zender te koppelen aan de organisatie van radio Gelderland. Een indicatie van kosten is op dit moment lastig te geven maar we denken met een 50.000 euro als structurele kosten het merendeel haalbaar zal blijken te zijn.

Graag willen we opmerken volledig achter de wens om tot die nederlandse zender te komen staan. Er wordt nogal eens laatdunkend gedaan over het Nederlandse Levenslied. Toch betreft het hier een eenvoudig genoegen welke veel mensen beleven aan deze muziek. Die eenvoud spreekt ons zeer aan.

Wij hopen dat via de commissie welzijn onderzoek gedaan kan worden naar mogelijkheden om dit plan te realiseren zodat een en ander al bij de begrotingsbehandeling kan worden meegenomen.

Met vriendelijke groeten,
SP-fractie.
Namens deze, Agnes Lewe en Paul Freriks.