Levensliedzender alleen via de kabel

20 februari 2004

Levensliedzender alleen via de kabel

Een Gelderse levensliedzender is misschien haalbaar maar dan alleen via de kabel.

Dat is de uitkomst van een roerig debat gisteren in Provinciale Staten van Gelderland. De werkgroep, die sinds november onderzoekt of een smartlappenzender haalbaar is, krijgt ruim een maand de tijd de kansen voor uitzending op de kabel te onderzoeken.

De werkgroep is hierbij in hoge mate afhankelijk van UPC. De kabelexploitant moet bereid zijn een Gelderse levensliedzender in alle zeventig gemeenten op de kabel te zetten. Volgens woordvoerder P. Freriks van de werkgroep staat UPC niet afwijzend tegenover dit idee maar Statenleden betwijfelen dat. UPC streeft naar een uniform pakket voor alle gemeenten.

Een bomvolle tribune - met in de pauze zingende mensen met nummers als De Vlieger van André Hazes en Het kleine café van Vader Abraham zorgden voor veel emoties in de statenzaal waar het lange tijd leek dat de levensliedzender definitief het onderspit moest delven. Sprekers werden al naar gelang hun woorden beloond met boe-geroep of heftig applaus.

KERNTAAK
Want veel partijen vragen zich af of de oprichting van een zender met het Nederlandse lied een provinciale taak is. Maar zolang de bemoeienissen van de provincie niet verder gaan dan de inzet van ambtenaren vindt de meerderheid dat acceptabel. CDA en PvdA, de tweede grootste partijen in de Gelderse staten, maakten duidelijk dat wat hen betreft dat ook de uiterste inzet is. Het inzetten van provinciaal geld voor het opstarten van de zender wordt door hen op voorhand al afgewezen. De meeste partijen vinden dat er inmiddels ook voldoende particuliere initiatieven zijn die inzet van belastinggeld van de Gelderse burger niet rechtvaardigen.

De werkgroep denkt aan één Gelderse zender die per gemeente echter uitzendingen kan maken. Voorwaarde is wel dat daarvoor de medewerking wordt verkregen van alle zendpiraten in de provincie: in meerdere gemeenten zijn drie tot vijf piraten actief van verschillend pluimage. De zendpiraten moeten opgaan in een stichting die de zender gaat exploiteren.

De werkgroep vond bij de meerderheid van de staten geen gehoor voor het op pad sturen van gedeputeerde H. Esmeijer naar Omroep Gelderland. Die Omroep voelt er weinig voor tussen zeven uur 's avonds en zes uur 's morgens te fungeren als onderdak voor de Gelderse levensliedzender. In die periode wordt nu Nederland 1 uitgezonden. De omroep is bang dat luisteraars in de betreffende uren gaan zappen omdat zij geen aanhanger van het levenslied zijn.

MAART
Er wordt door de provincie ook geen cd-rom ontwikkeld, met daarop alle informatie hoe piraten via internet kunnen uitzenden. Esmeijer: 'Wij zijn geen ICT-bedrijf en het is de vraag of wij dit als provincie ook wel willen.

Artikel uit De Stentor van 20 februari 2004