SP schakelt milieu-inspectie in na slibschandaal Eibergen

25 maart 2004

SP schakelt milieu-inspectie in na slibschandaal Eibergen

Gedeputeerde Theo Peters van Ruimtelijke Ordening heeft aan de SP toegezegd dat hij de Milieu-Inspectie van het ministerie van VROM naar Eibergen stuurt.

De plaatselijke SP- ledenwerkgroep had met onze statenfractie contact opgenomen, omdat middenin het park de Nieuwe Maat een slibdepot is aangelegd, met toestemming van de gemeente. Het is een levensgevaarlijke situatie. Veel kinderen spelen in het park en er is ook een skatebaan. Het depot ziet eruit als een grote modderige badkuip. Als kinderen daarin vallen komen ze er nooit meer uit.

De verantwoordelijke CDA- wethouder Ormel verzweeg eerst dat het om ernstig vervuild slib ging. En later bleek ook nog dat de slibbadkuip er ligt in strijd met het bestemmingsplan. Dat was het moment voor de SP in Gelderland om gedeputeerde Peters te vragen op te treden.

Update: inmiddels heeft de SP zelf aangifte gedaan bij de milieu-inspectie. De gedeputeerde heeft - ondanks zijn toezegging - geen actie ondernomen.