Milieuvergunning Electabel vernietigd

3 juni 2004

Milieuvergunning Electabel vernietigd

De Gelderse SP heeft met vreugde het bericht ontvangen dat de Raad van State vandaag – voor de tweede keer in de historie - een milieuvergunning vernietigd heeft van de Nijmeegse kolencentrale Electrabel. De centrale wilde behalve kolen ook afval gaan meeverbranden, zoals zwaar vervuild geïmpregneerd hout. Deze plannen zijn nu definitief onmogelijk geworden.

De statenfractie van de SP heeft altijd al bezwaar gehad tegen de stook van afval in kolencentrales, omdat de risico’s voor gezondheid en milieu onaanvaardbaar zijn. Ook de Raad van State stelt in haar uitspraak, dat de in de vergunning toegestane emissie van schadelijke stoffen onaanvaardbaar hoog is: hoger dan door de Milieu Effect Rapportage werd toegestaan.

Opvallend aspect is verder, dat de vergunning niet alleen is aangevochten door de milieubeweging (bureau MOB, de Gelderse Milieufederatie en de Stichting Natuur en Milieu). Ook de gemeenten Nijmegen en Beuningen hadden zich tegen de afvalverbranding door Electrabel gekeerd.

Voor nadere informatie: Toine van Bergen, lid commissie milieu Provinciale Staten van Gelderland, tel: 06- 23018667.

De uitspraak is te vinden op www.rechtspraak.nl. Ga naar de databank “uitspraken” , en voer als LJN-nummer in: AP0314.