Randstadspoor biedt kansen voor Tiel

18 oktober 2004

Randstadspoor biedt kansen voor Tiel

Op 16 oktober j.l. publiceerde de Gelderlander een artikel over de kansen voor een nieuw treinstation Tiel-Passewaaij. Het nieuwe station is een onderdeel van Randstadspoor, het nieuwe hoogfrequente railnetwerk rondom Utrecht dat rond 2009 moet gaan rijden.

Momenteel blijkt dat Gedeputeerde Staten van Gelderland kansen ziet voor Gelderse stations aan dit netwerk, maar eigenlijk afwachtend op alle ontwikkelingen reageert. Dit terwijl er volop kansen zijn voor een sterke verbetering van het openbaar vervoer in de oostelijke Betuwe richting Utrecht. De SP zou graag zien dat GS snel werk maken van de ontwikkeling van nieuwe stations in Gelderland. In de Betuwe zijn er veel dorpen te vinden die beter bereikbaar worden met nieuwe stations aan dit nieuwe netwerk. De bezuinigingen op het busvervoer pakken verkeerd uit. Ontsluiting door middel van nieuwe stations aan Randstadspoor levert volop kansen om de pijn te verzachten en soms weg te nemen.

Ter verduidelijking gaat de SP schriftelijke vragen stellen aan het provinciebestuur over Randstadspoor en de kansen voor een betere bereikbaarheid van de oostelijke Betuwe. Feit is dat vervoerskundigen zinnige oplossingen hebben aangedragen om de bereikbaarheid van plaatsen rondom Tiel met de trein te verbeteren. Toch ziet het provinciebestuur dit onvoldoende in. Door middel van vragen en waar nodig verdere actie gaan we proberen om de zaken op de rails te krijgen.

SP-fractievoorzitter Paul Freriks wil het volgende van het provinciebestuur weten:

1. Bent u bekend met de inhoud van dit artikel?

Antwoord: Ja, ook in andere kranten zijn soortgelijke artikelen verschenen.

2. In dit artikel wordt geschreven over het huidige station Tiel: "ook Tiel-centraal krijgt mogelijk geld". Is dit juist?

Antwoord: In het kader van de subsidieregeling Netwerknota OV is het voor de gemeente Tiel mogelijk een beroep te doen op gelden die voor stationsomgeving beschikbaar zijn. De gemeente is (nogmaals) op deze mogelijkheid gewezen.

2a. Zo ja, welke concrete invulling van de bestedingen valt er dan te verwachten?

Antwoord: De hoogte van de subsidie voor Tiel CS bedraagt onder randvoorwaarden maximaal € 180.000,--.

2b. Zo nee, in hoeverre gaat u - budgettair en bestuurlijk - meewerken aan de verbetering van station Tiel?

Antwoord: Zie antwoord bij 2a.

3. Een provinciale ambtenaar, de heer Gerard Zijlema, stelt dat er door de gedeputeerde nog geen concrete toezeggingen zijn gedaan. Is dit juist?

Antwoord: Ja.

Ten behoeve van een integrale verbetering van het OV is gewezen op de mogelijkheden die de subsidieregeling Personenvervoer biedt ten aanzien van verbeteringen aan/van de bushaltes/ transferpunten en de doorstroming voor de bus in Tiel.

3a. Zo ja, kunt u dan aangeven welke acties u heeft ondernomen c.q. gaat ondernemen voor de oprichting van station Tiel-Passewaaij?

Antwoord: Wij hebben toegezegd dat wij onder voorwaarden bereid zijn uw Staten voor te stellen middelen beschikbaar te stellen voor de voorfinanciering van Tiel Passewaaij.

4. Wat is uw mening over het eventueel doortrekken van de treindienst Arnhem-Tiel naar dit station?

Antwoord: Tiel Passewaaij ligt aan het traject Utrecht CS - Tiel CS en zal bediend worden door de treinen van Randstadspoor. Het doortrekken van de treindienst is niet aan de orde.

5. In het artikel wordt geschreven over Randstadspoor, het nieuwe stedelijke railnetwerk rond Utrecht. In hoeverre kunt u sturing geven aan de ontwikkeling van dit netwerk? Heeft u contact hierover met de Provincie Utrecht?

Antwoord: Al jaren wordt er regelmatig overlegd met het projectbureau Randstadspoor. Deze organisatie is opgezet vanuit BRU, provincie Utrecht en diverse Utrechtse gemeenten en belast met de implementatie van Randstadspoor. Dit overleg heeft er dan ook mede voor gezorgd dat Tiel Passewaaij op korte termijn kan worden aangelegd.

6. Bent u bereid om een deel van de realisering, met name budgettair en bestuurlijk, van Randstadspoor concreet te ondersteunen, daar waar dit mogelijkheden biedt voor een betere ontsluiting van Gelderse plaatsen aan deze lijn?

Antwoord: Zie antwoord op vraag 5; wij zien geen andere taken voor ons weggelegd.

7. Momenteel wordt de wijk Passewaaij overdag 1x per uur bediend door streeklijn 43 (Tiel NS - Wadenoijen - Geldermalsen NS v.v.). Wordt deze lijn bij realisering van het station opgeheven? In dit kader wijzen wij u op de functie die lijn 43 vervult voor Wadenoijen en het industrietrerrein Hoge Weide te Geldermalsen.

Antwoord: In het bestuurlijk overleg met de gemeente Tiel is afgesproken, dat met gemeente en Arriva zal worden bekeken of en hoe het buslijnennet bij realisatie van station Tiel Passewaaij (en ook in samenhang met Tiel CS) zal moeten worden gewijzigd. De genoemde buslijn zal bij dit onderzoek worden betrokken.

7a. O.a. GroenLinks en enkele vervoerskundigen hebben aangegeven mogelijkheden te zien voor een station in Wadenoijen. Wat is uw mening hierover? Bent u bereid om stappen te ondernemen richting de oprichting van dit station?

Antwoord: De plannen van GroenLinks en vervoersdeskundigen voor Station Wadenoijen zijn ons onbekend. Wij wijzen erop dat het nieuwe station Tiel Passewaaij zeer dicht bij de kern Wadenoijen ligt.