Vuurwerk: fracties zwichten voor druk dorpscomitees

14 oktober 2004

Vuurwerk: fracties zwichten voor druk dorpscomitees

De meerderheid van de commissie Economie en Milieu gaat niet over tot het invoeren van een sterk verhoogd legestarief van 1245 euro voor vuurwerkevenementen. In het voorjaar had de hele commissie zich hiervoor nog uitgesproken, op voorstel van de SP-fractie. Maar onder grote druk van de vuurwerkbranche en dorpscomitees werd afgelopen woensdag het besluit weer teruggedraaid. Dat betekent dat- in strijd met eerder gemaaakte afspraken binnen het IPO (Interprovinciaal overleg) niet alle vuurwerkevenementen meer gecontroleerd kunnen worden.

De SP wil die volledige controle wel, omdat in de vuurwerkbranche veel illegaal en mogelijk gevaarlijk vuurwerk wordt gebruikt. Wij hebben altijd aangegeven dat de provincie medeverantwoordelijk is als er- door geen of gebrekkige controle- toch iets goed mis gaat.

We zijn er niet op tegen om kleine vuurwerkevenementen, zoals dorpsfeesten, een lagere leges te laten betalen ten koste van de grote activiteiten. Ook zou legesverhoging stapsgewijs ingevoerd kunnen worden. Daarnaast vinden wij dat -als het vuurwerk zo belangrijk is voor een dorpsfeest- een extra bijdrage van de betreffende gemeenten gevraagd mag worden.