h

65 schriftelijke vragen over nieuwe Veluwse busvervoerder BBA Connex

27 november 2004

65 schriftelijke vragen over nieuwe Veluwse busvervoerder BBA Connex

Een plof-BV, te korte bussen, opgeheven lijnen, onduidelijke communicatie en onvoldoende samenwerking dreigen vanaf 12 december het Openbaar Vervoer op de Veluwe ernstig aan te tasten. Vanaf deze datum rijdt BBA Connex alle buslijnen op de Veluwe voor een periode van 6 jaar. BBA Connex is de winnaar van de openbare aanbestedingsprocedure vanuit de provincie Gelderland die afgelopen voorjaar heeft plaatsgevonden. De SP is op een aantal zaken gestuit die in de toekomst problemen gaan opleveren. BBA Connex gaat ondertussen gewoon door met de opzet van de nieuwe dienstregeling en heeft lak aan alle kritiek. Voor de SP is dit reden voor het stellen van 65 schriftelijke vragen aan de gedeputeerde voor Openbaar Vervoer, Marijke van Haaren.

Al eerder stelde de SP vragen over de gang van zaken rondom de opheffing van buslijn 84 (Ede-Wageningen) en de inkorting van buslijn 107 (Arnhem-Putten, was Arnhem-Harderwijk). In beide gevallen heeft BBA Connex lak aan eerder gemaakte afspraken over de bereikbaarheid van sociaal-maatschappelijke instellingen. Ook is het duidelijk dat BBA Connex zich weinig aantrekt van kritiek op haar nieuwe dienstregeling. In Putten roept de route van buslijn 107 veel verzet op. De bus moet daar door enkele drukke straten in het centrum rijden, enkele ondernemers en de gemeente zijn daar niet blij mee. Toch negeert BBA Connex deze kritiek. Ook de provincie Gelderland heeft boter op haar hoofd. Zij gelooft dat de nieuwe vervoerder voldoende inzicht heeft om eventuele problemen het hoofd te bieden. Het is overduidelijk dat de toon voor de komende 6 jaar gezet is. Door de gedwongen en onnodige marktwerking worden er alleen bedrijfseconomische ingrepen gedaan die verslechteringen opleveren voor het personeel en de reizigers.

Raar genoeg gelooft BBA Connex niet in haar eigen kunnen. Vanwege fiscale en juridische redenen heeft zij haar activiteiten op de Veluwe ondergebracht in een aparte BV, BBA Veluwe BV.
Zogenaamd is dit gedaan om een pensioenbreuk voor het overgenomen Connexxion-personeel te voorkomen. Connexxion is aangesloten bij het bedrijfstakpensioenfonds (SPOV), BBA Connex doet zaken met het ABP als gevolg van haar sinds 2001 voormalige status als Brabants overheidsbedrijf.
Een aparte BV biedt naast de fiscale en juridische voordelen ook een ander voordeel op: in het geval van tegenvallende resultaten kan men de BV ontbinden en zich zonder teveel schade terugtrekken. In Oss heeft zo’n constructie afgelopen voorjaar geleid tot het niet rijden van de stadsbus gedurende een week vanwege het faillissement van de toenmalige commerciële vervoerder.

BBA Connex stelt dat zij voldoende capaciteit in huis heeft om alle passagiers te vervoeren. Of dat gaat lukken is nog maar zeer de vraag. De vervoerder heeft voor het overgrote deel van de lijnen alleen standaardbussen van 12 meter besteld. Deze bussen hebben een capaciteit van ongeveer 40 zitplaatsen. Bij onvoldoende capaciteit gaat men een extra bus uit de stallingen in Apeldoorn, Ede of Harderwijk halen. Dat kost geld en het is nog maar de vraag of BBA Connex deze belofte daadwerkelijk in de praktijk brengt. De provincie grijpt niet in omdat zij geen klachten ontvangt over ondercapaciteit.

Ook de harde toezeggingen op het gebied van sociale veiligheid blijken boterzacht te zijn. BBA Connex organiseert alleen cursussen “omgaan met agressie” voor haar personeel en hangt in enkele bussen camera’s op. Voor onverlichte en afgelegen haltes doet men niets, dit schuift de vervoerder op het bordje van de provincie. Saillant detail is dat de verkeersleiding in Arnhem wordt opgeheven. De begeleiding voor de ritten komt vanaf 12 december uit Tilburg. De chauffeur kan het zelf uitzoeken. BBA Connex staat overigens bekend om haar botte omgang met personeel en de zorg voor hun veiligheid. Een voorbeeld uit een ander BBA-gebied (Utrecht Noordwest): voor de laatste busrit vanuit Utrecht richting Amstelveen (vertrek rond 1 uur ’s nachts) werd het personeel een toezichthouder beloofd. Die verschijnt nauwelijks en de directie doet niets meer dan toezeggingen over diens aanwezigheid.

BBA Connex voert ook een “aansluitgarantie” in. Dit houdt in dat er tijdens bepaalde tijden een gegarandeerde aansluiting bestaat op andere buslijnen, ongeacht de vervoerder. Dit geldt bijvoorbeeld op de gehele zondag en bij de laatste busrit van de dag. De directie weet nog niet hoe zij deze garantie gaat invullen. Ook is het onduidelijk of BBA Connex informatie gaat verstrekken namens andere vervoerders in haar werkgebied of in gebieden waar zij als andere vervoerder rijdt. Op de Veluwe rijden straks ook bussen van Connexxion vanuit Overijssel, Flevoland en het KAN, en in plaatsen zoals Veenendaal rijdt BBA Connex een behoorlijke route terwijl zij daar niet de primaire vervoerder is. In beide gevallen is het nog de vraag of BBA Connex informatie over bijvoorbeeld haltes en aansluitingen gaat leveren en bijvoorbeeld zorgt voor de verkoop van het busboekje.

Overigens is er nog maar weinig bekend over de concrete invulling van de dienstregeling door BBA Connex. De provincie communiceert niet en laat alles van de vervoerder afhangen. De SP eist meer opheldering over de gang van zaken en wil snel antwoord op 65 prangende vragen over de nieuwe busvervoerder.

Hieronder staan de schriftelijke vragen van de SP aan GS over BBA Connex op de Veluwe.

Schriftelijke vragen conform Art. 42 Reglement van Orde Provinciale Staten.

Aan de Voorzitter van Provinciale Staten,
Dhr. J. Kamminga

Betreft: dienstregeling BBA Connex Veluwe vanaf 12 december a.s.

Arnhem, 24 november 2004

Op 12 december aanstaande treedt de nieuwe dienstregeling van streekvervoerder BBA Connex in werking. Vergeleken met de huidige situatie met Connexxion Openbaar Vervoer N.V. verandert er veel. Veel zaken zijn onduidelijk. Middels deze vragen willen wij opheldering verkrijgen m.b.t. de implementatie van de OV-concessie Veluwe.

Voor de leesbaarheid hebben wij de vragen in thematische blokken verdeeld. De vragen zijn doorlopend genummerd.

Stadsdienst Ede

1. Wat wordt de exacte route van de nieuwe stadslijnen 5 en 6?

2. Het model van gekoppelde exploitatie van stadslijnen 2, 3 en 4 in Ede werkt tot nu toe uitstekend. Op reguliere wisselingen na, zoals rustpauzes, is er het grootste deel van de dag sprake van het principe “van wijk naar wijk via het station, zonder overstappen”. Waarom past BBA Connex dit model niet toe op de lijnen 5 en 6, ook gelet op de zeer korte route van lijn 6? Dit zou financiële voordelen kunnen opleveren en zorgt voor duidelijkheid in het routepatroon van deze lijnen.

3. Stadslijn 5 zorgt voor de ontsluiting van de wijk Kernhem. De gemeente Ede gaat hier een busbaan aanleggen voor de doorstroming van stadslijn 5. In hoeverre gaat u hieraan bijdragen?

4. In Ede wordt de komende jaren veel nieuwbouw en stadsvernieuwing gepleegd. Denk hierbij aan de bouw van de wijk Kernhem en ontwikkeling van de wijken Oost en Enkapark. Welk beeld voorziet u voor de stadsdienst wanneer deze ontwikkelingen gaan plaatsvinden? “Groeien” lijnen 5 en 6 mee? Welke invloed gaat u hierop uitoefenen?

5. De gemeente Ede heeft een tijd terug geëxperimenteerd met een “borrelbus”. Deze buslijn was een initiatief van de Gemeente Ede, horecaondernemers, de politie, een plaatselijk touringcarbedrijf en een beveiligingsbedrijf. De “borrelbus” reed op vrijdag- en zaterdagnacht tegen een apart tarief vanaf het Edese Museumplein naar enkele buitendorpen. De proef is (tijdelijk) beëindigd wegens een vooral in de bus. De PvdA in Ede suggereerde om samen met BBA Connex te kijken naar in hoeverre men medewerking kon verlenen aan een dergelijke buslijn. Hoe staat u hier tegenover?

6. De huidige stadslijnen in Ede rijden grofweg na 18:00 in een uurdienst. Op vrijdagavond daarentegen is er veel animo voor meer ritten in een halfuurdienst tot plm. 21:00 uur. In hoeverre kunt u deze wens ondersteunen?

Vervolgvragen lijn 84 (in reactie op statenvragen PS2004-804)

7. Lijn 84 verdwijnt. Welke effecten heeft dit op de bediening van de haltes binnen Ede-Zuid (de route NS – Tooroplaan – Ziekenhuis)? Hoe blijft de bediening van de scholenconcentratie (CSG Het Streek, ROC A12, CHE) aan de Bovenbuurtweg in
stand?

8. In beantwoording op onze eerdere vraag over ondercapaciteit op de lijnen 84 en 86 stelt u dat uw college hiermee niet bekend is. Daarnaast ontvangt u hierover geen klachten. Wij zijn hierover niet verbaasd, aangezien het in het algemeen onbekend is dat de provincie opdrachtgever voor het OV is, c.q. men onbekend is met de contactmogelijkheden richting de provincie. Wij wensen op dit vlak verbetering te zien. In hoeverre bent u bereid om invulling te geven aan de communicatieve kant van uw opdrachtgeverschap en welke maatregelen gaat u hiervoor nemen?

9. In beantwoording op onze eerdere vraag over ondercapaciteit op de lijnen 84 en 86 stelt u dat uw college in de eerdere concessie aan Connexxion is bepaald dat er voldoende capaciteit in de spitsuren moet zijn. Wat verstaat u hieronder en op welke wijze gaat u de prestaties op dit vlak concreet meten en controleren?

10. Uit de ons bekende informatie blijkt dat BBA Connex uitsluitend met 12-meter materieel gaat rijden en bij overcapaciteit een extra bus gaat inzetten. Klopt dit?

Lijn 85 (Ede-Veenendaal v.v.)

11. Lijn 85 (Ede-Veenendaal v.v.) wordt nog niet omgezet in een Snelnetlijn cf. de Netwerknota. Klopt dit? Zo ja, wat is de reden hiervoor? Zo nee, in hoeverre wordt de Snelnetfunctie van lijn 85 ingevuld?

12. Wat is het toekomstbeeld voor lijn 85? Heeft dit consequenties voor de bediening van de industrieterreinen in Ede-West? Hoe worden deze industrieterreinen in de toekomst bediend, ook gelet op de ontwikkeling van Kievitsmeent en Veenendaal-Oost?

Doorstroming buslijnen

13. In augustus j.l. heeft er met Connexxion-chauffeurs een interview plaatsgevonden over infrastructurele aanpassingen n.a.v. de verstrekking van De Boer-gelden. Hierbij werd geklaagd over de afstemming van de VRI-installatie op de busbaan tussen Ede en Wageningen over de Mansholtlaan. In de praktijk blijkt bijvoorbeeld (nog steeds) dat de bus vanaf Ede lang moet wachten op het oprijdende verkeer richting de A12. Welke maatregelen gaat u treffen om de VRI-installaties in Ede beter af te stemmen? (overigens doelen wij ook op de installatie Tooroplaan-Dreeslaan en Apeldoornseweg-N224). Zijn er ook knelpunten bij andere VRI-installaties?

14. Welke doorstroombevorderende maatregelen gaat u nemen voor andere (Snelnet)trajecten?

Lijnen 106, 108, 110 (Hoenderloo-Otterlo, Ede-Otterlo, Ede-Apeldoorn)

15. Lijn 108 (Ede-Apeldoorn v.v.) gaat een andere route in het centrum rijden. Wij denken dat het aantal reismogelijkheden tussen centrum en NS-station Ede-Wageningen ongebalanceerd raakt. Nu nog rijden lijnen 3, 4, 108 en 110 in Ede via de Grotestraat, Waterloweg, Telefoonweg, Station NS Centrum en Stationsweg richting NS-station Ede-Wageningen. Na 12 december zal lijn 108 alleen nog maar via het oosten van het centrum rijden (Stationsweg – Breelaan – Detmarlaan). Kunt u een exact beeld geven van de reismogelijkheden tussen NS-station Ede-Wageningen en het centrum, uitgesplitst naar lijnen, ritten en verdeling per dienstregelinguur?

16. Klopt het dat dorpen als Wekerom en Harskamp ’s avonds en in het weekeinde geen busverbinding met Ede en Apeldoorn hebben? Wat is voor deze dorpen het alternatief? Hoe gaat hierover gecommuniceerd worden?

17. Lijn 108 stopt eerder met rijden dan in de huidige situatie. Ons inziens is dit strijdig met de criteria van de Snelnetformule. Daarnaast gaat er geen wervend effect van uit als de laatste bus al rond 22:00 uur uit Ede vertrekt. Kunt u aangeven waarom BBA Connex deze wijziging heeft doorgevoerd?

18. Welke gevolgen hebben deze wijzigingen op de te verwachte passagiersaantallen, kostendekkingsgraad en rijtijden?

19. Welke effecten hebben de wijzigingen op de passagiersaantallen, rijtijden, aansluitingen, prijzen per rit, tijdvensters waarbinnen de busverbinding beschikbaar is, frequenties en de kostendekkingsgraad?

20. Uit welke overwegingen is er besloten om een aparte lijn (106) te laten rijden ter ontsluiting van de Hoge Veluwe? Welke invloed heeft dit op de lijnen 108 en 110?

21. Welke gevolgen hebben de wijzigingen op de aansluitingen op overige lijnen op de knooppunten (bijv.: Wittenberg, Otterlo, Arnhem) ?

Haltevoorzieningen

22. De staat van de meeste haltes voor de stadslijnen in Ede en Harderwijk en de streeklijnen (vnl. Regionetlijnen) is ronduit beroerd. Veelal is er niet meer beschikbaar dan de conventionele haltepaal met vertrekstaat. Ook de wachtgelegenheden bij knooppunten (zoals bij de NS-stations Ede-Wageningen en Harderwijk) is niet wervend te noemen. Bent u bekend met zulke situaties m.b.t. de haltevoorzieningen en de onvoldoende informatievoorziening aan passagiers?

23. Welke concrete maatregelen gaat u treffen om de haltevoorzieningen sterk te verbeteren tot een acceptabel peil? (als referentie wijzen wij op de uitstekende statische reisinformatie die de stadsdienst in Apeldoorn heeft en de verbeteringen met de nieuwe Snelnethaltes).

24. Er zijn enkele haltes conform de Snelnetformule geplaatst. Een van die haltes betreft Otterlo centrum, dat na 12 december ’s avonds en in het weekeinde niet meer bediend wordt vanuit de richting Ede. Toch is hier een forse investering gedaan. In feite is hier sprake van kostenderving. Ook in bijv. Wageningen spelen zulksoortige situaties. Hoeveel kostenderving ontstaat er door de plaatsing van zulksoortige haltes die na 12 december niet c.q. verminderd bediend worden? Welke haltes betreft dit?

Lijn 107 (Arnhem-Putten v.v.)

25. Op 9 november j.l. stelden wij vragen aan de gedeputeerde over de inkorting van lijn
107 (nu nog Arnhem-Harderwijk, m.i.v. 12-12 Arnhem-Putten).
Wij zijn bezorgd over de bediening van het psychiatrisch ziekenhuis Meerkanten en blindeninstituut Sonneheerdt in Ermelo. Deelt u deze zorgen?
Waarom gaat u akkoord met de inkrimping van deze buslijn?

26. Welke effecten heeft dit voor de cliënten van deze instellingen en de bereikbaarheid
van Ermelo en Harderwijk, gelet op passagiersaantallen, kosten en opbrengsten,
rijtijden en frequentiepatronen?

27. Wij hebben ter plekke de situatie bij het blindeninstituut Sonneheerdt bekeken. Men
kan voor Ermelo centrum uitstappen bij de halte Hamburgerweg. Vanaf deze halte
moet men een stuk teruglopen en daar, bij een oversteekplaats, de N303 oversteken.
Vervolgens rest een lange wandeling van ong. 20 minuten naar het centrum en het
station. Bent u bekend met dit feit? Wat is uw mening hierover? Zijn er meerdere knelpunten in de dienstregeling die zulksoortige situaties in de hand werken?

28. Welke alternatieven resteren er, behalve de trein, voor het traject Ermelo-Harderwijk?
Welke effecten heeft dit op de passagiersaantallen, rijtijden, aansluitingen, prijzen per rit, tijdvensters waarbinnen de busverbinding beschikbaar is, frequenties en de kostendekkingsgraad?

29. De gemeente Ermelo is een enquête gestart over het verdwijnen van alle buslijnen
door Ermelo centrum. Gaan er vanaf 12 december helemaal geen buslijnen meer door
of langs Ermelo centrum?

30. Zo ja, waarom gaat u hiermee akkoord?

31. Zo nee, hoe komt het dat de gemeente Ermelo deze veronderstelling heeft?

32. De gemeente Putten stelt dat zij ontevreden is over de route van lijn 107 in het dorp . Bent u hierover in overleg met de gemeente Putten? Spelen dit soort situaties ook elders en wat gaat u in deze gevallen ondernemen?

33. Welke effecten heeft de nieuwe dienstregeling van lijn 107 t.o.v. de huidige dienstregeling van lijn 107 op de verschillende criteria zoals de passagiersaantallen, rijtijden, aansluitingen, prijzen per rit, tijdvensters waarbinnen de busverbinding beschikbaar is, frequenties en de kostendekkingsgraad?

Lijn 100 (Harderwijk-Zwolle v.v.)

34. In Wezep is er veel commotie ontstaan over de routewijziging van lijn 100.
Wat is de reden om lijn 100 (net zoals lijn 200) over de Rondweg te laten rijden, i.p.v. via de Zuiderzeestraatweg?

35. De loopafstand vanaf de Rondweg naar het centrum is groter dan de loopafstand vanaf de Zuiderzeestraatweg naar het centrum. De afstanden voor voor- en natransport nemen toe. Dit is niet wervend voor het imago en de gebruiksvriendelijkheid van deze buslijn. Dit wordt gesteld door de gemeente Oldebroek en passagiers. Bent u het met hen eens?

36. Lijn 200 (Zwolle-Elburg) rijdt momenteel al via de Rondweg. Kunt u het verschil weergeven tussen lijn 200 en lijn 100 in de huidige en de nieuwe situatie v.w.b. rijtijden, passagiersaantallen en sociale veiligheid? Heeft de wijziging ook effect op overstapmogelijkheden in Zwolle en Harderwijk?

Stadsdienst Harderwijk

37. De stadsdienst en Boulevard Express worden momenteel uitbesteed aan een plaatselijke exploitant. Dit tot grote tevredenheid van alle partijen. Blijft deze situatie voortduren?

Innovatie

38. BBA Connex wilde in 2001 op grote schaal de Bikeliner, Blueliner en Greenliner introduceren . Deze nieuwe vervoersformules waren bedoeld voor de concessiegebieden in Noord-Brabant. Geen van deze formules zijn nog van de grond gekomen. Overweegt BBA Connex de invoering van deze formules? Hoe staat u hier tegenover?

39. Blijft de Veluwe-reispas gehandhaafd?

40. Zo nee, komt er een vervangende dagkaart voor de Veluwe beschikbaar? (hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan het dagkaartje Rivierenland van Arriva!).

41. Blijven Euroretour en de Maandpluskaart in Apeldoorn gehandhaaft?

42. BBA Connex stelt dat zij het Euroretour op grote schaal wil invoeren. Dit gebeurt nu op de stadsdienst in Ede, gaat dit ook gebeuren op de stadsdienst in Harderwijk?

43. Welke overige vervoerbewijzen gaat BBA Connex ontwikkelen en introduceren?

44. Worden de kosten en opbrengsten van eigen vervoerbewijzen meegenomen in het WROOV-onderzoek of anderszins berekend of meegerekend door het Rijk in de subsidieverstrekking, en na januari de brede doeluitkering Verkeer en Openbaar Vervoer?

Samenwerking met overige vervoerders

45. In het vervoergebied is sprake van meerdere vervoerders. In hoeverre, op lijnen 43 en 86 na, gaat BBA Connex hiermee samenwerken? Geeft BBA Connex harde garanties over bijvoorbeeld aansluitingen met andere vervoerders (bijv. in Harderwijk, Veenendaal, Wageningen en Arnhem)?

46. In het vervoergebied is er sprake van meerdere eigen vervoerbewijzen buiten het NTS-tarief, zoals de dagkaart Rivierenland van Arriva. In hoeverre streeft u integratie van deze vervoerbewijzen na? Gaat u een verdeelsleutel voor de kosten en opbrengsten ontwikkelen? In hoeverre en met welke criteria worden eigen vervoerbewijzen meegewogen in de subsidiering?

47. Het komt voor dat vervoerders gebieden binnen de concessie of regio bedienen die qua OV niet onder het gezag van de provincie vallen. Zo is een deel van de bediening van de zuidelijke wijken in Wageningen een zaak van de provincie Utrecht (lijnen 50 en 80, Utrecht-Wageningen v.v. resp. Amersfoort-Wageningen v.v.). Heeft u overleg met de bevoegde autoriteiten voor deze buslijnen? In hoeverre kunt u sturing geven aan de bediening van plaatsen in zulksoortige situaties?

48. In het vervoergebied zijn meerdere vervoerders actief. Ook is er sprake van een veelvoud aan plaatsbewijzen, informatiefolders en busboekjes. Het moet mogelijk blijven om in bijv. Arnhem een busboekje Veluwe van BBA Connex te kopen. Hoe gaat de verkoop van dit soort zaken verlopen? Heeft BBA Connex goede afspraken gemaakt met collega-vervoerders en wederverkopers? In hoeverre kunt u sturing geven aan de verkoop en informatieverstrekking van en naar andere vervoerders en het publiek?

Personeel

49. BBA Connex neemt personeelsleden via twee manieren in dienst. Hetzij via BBA Connex NV bij deelname in het ABP, hetzij via Personeelsvoorziening Brabants Busvervoer (PBB) bij deelname in het SPOV. Dat laatste is grotendeels van toepassing op de overgenomen personeelsleden van Connexxion. Het is de bedoeling dat de medewerkers van PBB gedetacheerd worden bij een seperate BV, BBA Connex Veluwe BV. Dit doet ons vermoeden dat er in noodgevallen sprake kan zijn van een plof-BV. Een haast soortgelijk verhaal speelde afgelopen voorjaar bij vervoerder MTI in Oss, Meppel en Hoogeveen. Vind u dergelijke constructies niet riskant? Welke maatregelen gaat u treffen wanneer een dergelijke constructie misbruikt wordt voor eigen bedrijfseconomische doeleinden (bijv. faillissement of ontbinding bij tegenvallende bedrijfsresultaten)? Heeft u een scenario beschikbaar in het geval BBA Connex Veluwe BV wordt beëindigd ?

50. In het persbericht over de gunning van de concessie wordt er gesproken over toezeggingen op het gebied van de sociale veiligheid. Dit is, gelet op de actualiteit, geen overbodige luxe. Welke toezeggingen heeft BBA Connex exact gedaan? Kunt u een overzicht geven van de daarmee gemoeide kosten en kostenverdeling?

51. Gaan er ontslagen vallen bij het (in)directe personeel?

52. Hoe wordt de medezeggenschap van de medewerkers geregeld?

53. Blijven de eindpuntvoorzieningen voor de medewerkers gehandhaafd?

54. Welke maatregelen treft BBA Connex v.w.b. de overname van secundaire arbeidsvoorwaarden van het huidige (Connexxion)-personeel?

55. Klopt het dat de vestigingen in Ermelo en Rhenen sluiten?

56. Indien er vestigingen sluiten: welke maatregelen treft BBA Connex v.w.b. de eigendomsverhoudingen van het onroerende goed en eventuele andere (rand)voorwaarden zoals eventuele sanering?

Scholierenlijnen

57. Waarom besteed BBA Connex de scholierenlijnen uit?

58. Welke acties gaat u ondernemen n.a.v. de berichtgeving over de scholierenlijnen?

Lijnenkoppeling

59. De koppeling van lijnen 90 en 91 en 100 en 101 is vorig jaar wegens bezuinigingen beëindigd. Wordt deze koppeling door BBA Connex hersteld?

60. Zo ja, welke invloed heeft dit op de dienstregeling en verwacht u dan een stijging van het aantal passagiers?

61. Zo nee, welke redenen zijn er om deze lijnen niet te koppelen?

Uitbesteding

62. Enkele lijnen worden met afwijkend materieel, zoals een kleine bus of touringcar, gereden. Het betreft hier bijv. lijn 6 in Ede en lijn 103 (ringlijn Amersfoort-Zeewolde v.v.). Is hier sprake van uitbesteding? Is uitbesteding bij enkele lijnen, excl. Scholierenlijnen, aan de orde? In hoeverre gaat BBA Connex hierover controle afleggen en welke mogelijkheden heeft u om hieraan sturing te verlenen? Welke maatregelen gaat c.q. kunt u nemen indien blijkt dat bij uitbesteding de kwaliteit van de dienstverlening onder druk komt te staan?

Buurtbussen

63. In Noord-Brabant is er sprake van grootschalige omzetting van streeklijnen in buurtbussen. In hoeverre is dit reëel voor de concessie Veluwe?

64. Blijven de huidige buurtbuslijnen gehandhaafd? In hoeverre gaat BBA Connex deze lijnen volwaardig integreren in het lijnennet?

65. Hoe gaat BBA Connex de huidige buurtbusverenigingen ondersteunen?

Namens de SP-fractie,
Paul Freriks.

U bent hier