Betuwse buurtbuslijnen in gevaar

27 november 2004

Betuwse buurtbuslijnen in gevaar

TV Gelderland zond op 23 november een reportage uit over de kwakkelende werving van vrijwillige chauffeurs voor buslijnen 237 (Zetten-Kesteren) en 248 (Tiel-Zaltbommel). Vervoersmaatschappij Arriva slaagt er niet in om voldoende vrijwilligers te vinden. Daarmee lijkt het definitieve einde van beide lijnen nabij.
De SP betreurt de gang van zaken en eist opheldering van de gedeputeerde.

Beide lijnen reden ooit over de weg als streeklijnen maar waren in de ogen van de provincie dusdanig onrendabel dat ze, nu nog op papier, zijn omgezet naar buurtbussen. Het principe achter de buurtbus is dat vrijwilligers een vereniging oprichten en zelf het vervoer gaan organiseren met een daarvoor ter beschikking gestelde bus. De vervoersmaatschappij zorgt voor de kaartjes en de onderhoud aan het voertuig, de provincie vergoedt alle onkosten die gemoeid zijn met de uitvoering van de buslijn. Juist de werving van de vrijwilligers loopt spaak, tot nu toe heeft zich 1 persoon gemeld die er voor voelt om de bus te besturen. Voor beide lijnen zijn in totaal 60 a 65 mensen nodig die eens in de zoveel tijd ingeroosterd kunnen worden voor het rijden van de bus.

Arriva heeft aangegeven harder op zoek te gaan naar vrijwilligers. Lukt dat niet, dan worden beide lijnen waarschijnlijk in maart 2005 opgeheven. Daardoor komt een aanzienlijk deel van de Betuwe zonder bus te zitten, nadat al enkele malen forse bezuinigingen zijn uitgevoerd.

De SP betreurt het feit dat juist TV Gelderland dit meldt. Hieruit blijkt dat het beleid ten aanzien van beide lijn faalt en dat de gedeputeerde, als opdrachtgever, geen vat heeft op de situatie. Ook Arriva heeft boter op het hoofd: zij ziet beide lijnen liever verdwijnen omdat ze door hun huidige uitvoering onrendabel en onaantrekkelijk zijn. Vanwege de ongelukkige manier van communiceren en het feit dat alle partijen schijnbaar weinig inzet hebben, vraagt de SP opheldering aan de gedeputeerde.

Opheffing is geen enkel alternatief. Enkele groepen mensen, zoals ouderen en scholieren, hebben dan alleen nog maar duurdere alternatieven over, zoals de trein en de Regiotaxi Rivierenland. Beiden zijn duurder dan de bus. Daarnaast speelt dat men bij de Regiotaxi Rivierenland een uur vantevoren moet reserveren. De trein tussen Arnhem en Tiel is voor het traject tussen Zetten, Opheusden en Kesteren mogelijk een alternatief maar er is veel onduidelijkheid rondom het voortbestaan van de trein. De trein tussen Tiel en Zaltbommel is trager dan de huidige lijnen 48 en 248.
Overigens zijn beide lijnen in de afgelopen jaren meerdere malen van route en rijtijden gewijzigd. Ook dit speelt een rol in de huidige lage reizigersaantallen en onbekendheid van beide lijnen.