Gelderse jagerslobby ontmaskerd

9 november 2004

Gelderse jagerslobby ontmaskerd

Sinds het jaar 2002, met de invoering van de flora- en faunawet, mag er in principe niet meer gejaagd worden op vossen. Alleen voor noodsituaties mogen provinciebesturen een ontheffing geven van dit verbod. In veel provincies zijn verleende ontheffingen inmiddels al weer vernietigd door de rechtbank. Dit omdat de schade, aangericht door vossen, en de noodzaak van het bestrijden van deze dieren onvoldoende was aangetoond.

Ook in de Gelderse politiek wordt de discussie over het bejagen van de vos intensief gevoerd. Voor de commissie Landelijk Gebied werd begin november een discussieavond en vossenexcursie georganiseerd bij de Groesbeekse dierenarts, tevens jager, Blaauboer.

Op deze avond waren, behalve de gastheer, Gelderse politici aanwezig van CDA,VVD, GroenLinks en enkele jagers. Omdat van onze fractie niemand kon komen hadden wij Harry Voss van het landelijke MilieuAlarmteam van de SP afgevaardigd.

Harry is ook lid van Kritisch Faunabeheer, een anti-jachtorganisatie, en wist al snel wat voor vlees hij in de kuip had. Er werden verschillende niet of nauwelijks onderbouwde verhalen verteld over hoe groot de vossenoverlast wel niet zou zijn. Boeren namen het recht zelfs al in eigen hand, zo vertelde de heer Blaauboer. Er werd gif gestrooid waarvan behalve vossen ook andere dieren het slachtoffer werden. Daarom moest er volgens hem snel weer een mogelijkheid komen om op vossen te jagen. Als bewijs voor zijn beweringen liet de dierenarts aan het einde van de avond nog een dode vos en een dode kat zien. Deze zouden vergiftigd zijn door een boer. Met illegaal gif uit Duitsland.

“Dit mag helemaal niet” wist onze Harry Voss meteen. En hij besloot een paar dagen daarna aangifte te doen. Zodat de politie de bewuste boer hopelijk zou kunnen opsporen en arresteren. Hij vertelde mij dat GroenLinks zich op de bewuste avond ook zeer kritisch over de jacht had uitgelaten. Dus ik besloot om het daar aanwezige statenlid van die partij te bellen, en te vragen of ze mee wilden doen met de aangifte.

Dat wilde men niet, en daarop deed Harry in zijn eentje aangifte op he politiebureau in Groesbeek. De zaak werd zeer serieus opgenomen. Zo werden de Officier van Justitie, de burgemeester van Groesbeek en de AID directop de hoogte gebracht.

Nog op dezelfde dag dat Harry zijn aangifte had gedaan werd dierenarts en jager Blaauboer verhoord door een medewerker van de AID. En toen kwam de aap uit de mouw. Hij vertelde het hele verhaal over de vergiftigde vos en kat verzonnen te hebben. Zo hoopte hij de medewerking van de statenleden te krijgen om de vossenjacht weer op ruime schaal toe te staan. De vos was dood langs de eg evonden en de kat was, wegens een dodelijke ziekte, na toediening van een spuitje ingeslapen.

De statenleden werden dus misleid door de heer Blaauwboer. Maar wat schreven de vertegenwoordigers van de andere partijen in een persverklaring: zij voelden zich misleid door Harry Voss. Omdat deze buiten hem om aangifte had gedaan! Dit laatste is trouwens als het om GroenLinks gaat ook nog in strijd met de waarheid, zoals je hierboven kon lezen.

De lobby van de Gelderse jagers is nu dus op een genadeloze wijze ontmaskerd. Is de kous daarmee af voor de heer Blaauboer? Justitie weet het op dit moment nog niet. En Harry Voss gaat onderzoeken of er tuchtrechtelijke maatregelen tegen hem genomen kunnen worden.

Toine van Bergen