h

GS staat opheffing buslijn 84 toe

18 november 2004

GS staat opheffing buslijn 84 toe

Gedeputeerde Staten van Gelderland gaat niets doen aan de opheffing van een van de best lopende buslijnen in onze provincie, lijn 84 van Ede naar Wageningen. De opheffing is het gevolg van de openbare aanbesteding van het openbaar vervoer op de Veluwe. De vervoerder BBA Connex neemt de buslijnen over. Bij het bekend worden van de opheffing van de lijn stelde de SP schriftelijke vragen aan het college van GS.

Lijn 84 wordt opgenomen in de route van de huidige lijn 86 van Ede naar Arnhem via o.a. Wageningen. Deze buslijn moet de aanzet vormen tot Hoogwaardig Openbaar Vervoer. De opheffing zal echter zorgen voor minder hoogwaardig vervoer dan gedacht. Door de opheffing worden drie haltes in Ede en negen haltes in Wageningen (bijna) opgeheven. Voor de drie haltes in Ede blijft alleen de eens per uur rijdende bus naar Veenendaal over. De haltes in Wageningen worden door de routewijziging verplaatst of helemaal afgestoten. Opmerkelijk genoeg zijn enkele haltevoorzieningen in Wageningen gloednieuw. Met de opheffing ervan is ruim 2 Euroton voor niets uitgegeven.

De SP is boos over het wegvallen van buslijn 84 en de bediening van enkele Edese en Wageningse wijken door lijn 86. Het OV wordt er zeker niet beter op. Na de opheffing van Interliner 336 en daarvoor lijn 88 valt er weer een busverbinding tussen Ede en Wageningen weg. Juist voor mensen die minder mobiel zijn is dit een forse klap. De meeste passagiers reizen van en naar het ziekenhuis en het station in Ede. Zij kunnen nu dichtbij opstappen maar moeten nu ver lopen. Fietsen is voor veel mensen geen oplossing.

Ook de beloofde uitbreiding van de ritten vormt geen compensatie voor de opheffing. De bussen zitten nu meestal vol en passagiers moeten vaak staan. Extra beangstigend is dat BBA Connex alleen bussen met een lengte van 12 meter gaat inzetten. Mocht er dan capaciteitstekort zijn, dan gaat men waarschijnlijk een extra bus uit de garage halen.

BBA Connex belooft dat zij over deze en andere wijzigingen helder zal gaan communiceren. Of dat gebeurt is nog maar de vraag, de geprivatiseerde busvervoerder heeft in het verleden bewezen dat zij het vaak niet zo nauw neemt met haar eigen personeel en klanten.

U bent hier