In 2007 is niemand meer in Gelderland onvrijwillig dakloos

18 november 2004

In 2007 is niemand meer in Gelderland onvrijwillig dakloos

Deze kreet van PvdA-fractievoorzitter Piet Bijl werd opgenomen in het collegeprogramma van de Gelderse Staten. De liefde van de Gelderse Staten voor daklozen had bij de begrotingsbehandeling op 10 november j.l. mooi vorm gegeven kunnen worden.

De daklozenkrant “Impuls” had om een gift van €50.000,- gevraagd. Dit is het gevolg van het wegvallen van een I/D-baan en omdat de krant minder wordt gekocht, hebben zij financiële problemen. De PvdA had voorgesteld om dit uit “algemene middelen” (zeg maar het grote reservepotje van de provincie) te bekostigen. Het college van GS wilde dat niet, want “Impuls” wordt alleen in de drie grote steden verkocht en die moesten het probleem maar zelf oplossen. Aanbod van de Gedeputeerde: het wordt gefinancierd uit de bovenregionale middelen van het Gelders Stedelijk Ontwikkelingsbeleid, het fonds waaruit diverse projecten in de acht grootste Gelderse steden worden betaald. De logica ontgaat ons, want nu betalen vijf steden mee aan iets dat zij zelf niet hebben. Inzet van de provincie zelf = nul.

De provincie Gelderland zou er goed aan doen om eerlijk te zeggen hoe de zaken ervoor staan: wil zij het aantal daklozen werkelijk verminderen dan moet er gewoon geld op de plank voor directe hulp en voor zelfhulp. Maar wat blijkt: het college van GS gelooft zelf niet in haar eigen programma. Hans Esmeijer, de gedeputeerde die verantwoordelijk is voor welzijn, geeft in de Gelderlander van 13 november j.l. toe dat de kans groot is dat het streven - geen daklozen in 2007 - niet gehaald wordt. De SP vreest al langer dat het bij mooie woorden en symbolische acties zal blijven. De Gelre-Hometour bijvoorbeeld. Achter deze exotische naam gaat een rondreizend daklozenmuziektheater en debatcircus schuil. Op zich is daar niets mis me. Daklozen zijn niet zielig, ze hebben iets te vertellen. Als de provincie ervoor wil betalen dat “gewone mensen” in contact komen met daklozen - prima. Maar daarna mag het niet ophouden en dat is in Gelderland wel het geval. Er wordt al maanden aan een “Aanvalsplan dakloosheid” gesleuteld waarvan het schrijven alleen al € 79.425,- mag kosten. En als dat plan van de winter een keer klaar is zal er geen geld zijn om het uit te voeren, want er is niets voor gereserveerd in de begroting van 2005. Op vragen van de SP werd dit ook ruiterlijk toegegeven - de financiering moest komen van de gemeenten. Iedereen weet dat die door de rijksoverheid al tot het bot zijn uitgekleed. De SP fractie in de Staten zal het aanvalsplan - als het er eenmaal ligt - goed onder de loep nemen. Wie weet staan er goede ideeën in, we geven de onderzoekers het voordeel van de twijfel. Maar er zal te allen tijde ook geld vanuit de provincie bij moeten wil zij geloofwaardig zijn.