Ingezonden brief over vossenjacht in Groesbeek

27 november 2004

Ingezonden brief over vossenjacht in Groesbeek

De afgelopen weken is er veel geschreven over de perikelen rondom de vossenjacht in Groesbeek. De columnist van het Groesbeeks Weekblad gaf op 23 november zijn mening over de rol van de SP in de affaire met dierenarts Blaauboer. Ook de Gelderlander liet van zich horen en gaf haar lezers de kans om te reageren. Deze oproep leverde veel steun en sympathie op. De SP reageert via een open brief aan de lokale pers. Het gaat hier vooral over de vermeende onduidelijkheid rondom het standpunt over de jacht. De brief is verstuurd naar het Groesbeeks Weekblad en de editie Nijmegen van de Gelderlander.

Wij zijn van mening dat bij alle persaandacht de visie van de Gelderse SP over de jacht in het algemeen, en de vossenjacht in het bijzonder, niet voldoende tot haar recht is gekomen. In het verkiezingsprogramma, op grond waarvan we in 2003 in de Staten zijn gekozen, staat niet dat de SP in alle gevallen tegen de jacht is. Wel zijn we zeer terughoudend.

Allereerst moet bewezen zijn dat de overlast van een diersoort onaanvaardbaar is, en dat die overlast niet op een andere wijze kan worden voorkomen. Daarnaast moet zeker vaststaan dat die overlast niet door andere dieren is veroorzaakt. In het geval van de vos geldt, dat deze nogal eens “de schuld krijgt “ van schade die is aangericht door verwilderde katten.

In de uitzonderlijke gevallen dat jacht voor ons, als laatste oplossing, nodig is, willen we dit echter niet overlaten aan plezierjagers zoals de Groesbeekse veearts de heer Blaauboer, maar aan deskundige jagers van Staatsbosbeheer.