h

Nieuwe dienstregeling BBA geen feestje waard

9 november 2004

Nieuwe dienstregeling BBA geen feestje waard

Op 12 december aanstaande treedt de nieuwe dienstregeling Veluwe van steekvervoerder BBA Connex in werking. BBA Connex zal tot 2010 de busdiensten op de Veluwe verzorgen. Dit is het gevolg van een openbare aanbesteding afgelopen voorjaar waarbij BBA Connex als winnaar uit de bus kwam. Naast enkele hoopgevende verbeteringen zijn er ook verslechteringen die de nieuwe dienstregeling geen feestje waard maken.

De SP is blij met enkele goede verbeteringen in het Veluwse stads- en streekvervoer. Enkele in juni wegbezuinigde lijnen komen terug, de stadsdiensten (Apeldoorn, Ede, Harderwijk) worden fors uitgebreid en enkele streeklijnen krijgen een snellere route en rijden vaker en later door.

Minder tevreden zijn wij over het opheffen en inkorten van enkele lijnen. Zo wordt lijn 84 van Ede naar Wageningen vervangen door lijn 86 en wordt lijn 107 van Arnhem naar Harderwijk ingekort tot Putten. Lijnen 84 en 86 kunnen de stroom passagiers tijdens de spits nu al nauwelijks aan, met het in elkaar knopen van deze twee lijnen raakt de snelle verbinding tussen Ede en Wageningen overbelast. Lijn 107 rijdt niet meer tussen Harderwijk, Ermelo en Putten. Dit zorgt ervoor dat het psychiatrisch ziekenhuis en het blindeninstituut in Ermelo slecht bereikbaar worden.

Wij blijven deze materie goed volgen en hebben vragen gesteld over beide buslijnen. Statenlid en woordvoerder Openbaar Vervoer Paul Freriks stelde de volgende vragen aan het college van GS over de opheffing van lijn 84:

1. Bent u bekend met deze maatregel?

2. Bij publicatie van deze maatregel gaan wij ervanuit dat u akkoord bent gegaan met dit voorstel van BBA Connex. Wat zijn uw beweegredenen hiervoor?

3. BBA Connex stelt het volgende: “lijn 84: Ede-Wageningen: opgenomen in lijn 86.
Lijn 84 wordt opgeheven. Alle ritten van lijn 84 rijden voortaan als lijn 86.”

“Lijn 86: Ede-Wageningen: eerste stap naar HOV: andere route in Wageningen, minder halten in Ede, meer ritten.
De nieuwe lijn 86 is de eerste stap op weg naar Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) tussen Ede en Wageningen. Lijn 86 rijdt grotendeels de route van de toekomstige HOV lijn, heeft een hoge frequentie en heeft in Ede minder halten. In Wageningen rijdt lijn 86 de route Busstation - Lawickse Allee – Kortenoord Allee (halten Haagsteeg en Ooststeeg) – Nijenoord Allee (halten Dijkgraaf, Bornsesteeg en Hoevestijn) – Mansholtlaan (halten Droevendaalsesteeg en Halderbrink). In Ede worden de halten Stadspoort, Ziekenhuis, Bovenbuurtweg en Station Ede/Wageningen bediend.
De bussen blijven vanaf Wageningen, Busstation als gewone streeklijn doorrijden naar Arnhem. BBA rijdt deze lijn gezamenlijk met Connexxion, dus kunt u bussen van beide vervoerders aantreffen”.

De opheffing van lijn 84 zal zorgen voor ondercapaciteit voor het vervoer tijdens de spitsuren tussen Ede en Wageningen.
Bent u bekend met het feit dat er momenteel, ondanks meer ritten tijdens de ochtend, tijdens de spitsuren onvoldoende capaciteit is voor het traject tussen Ede en Wageningen?

4. Welke gevolgen heeft de opheffing van lijn 84 voor de functie van lijn 86, daar waar het gaat om zitplaatscapaciteit, het aantal ritten, rijtijd, aansluitingen te Ede en Wageningen, kosten en opbrengsten?

5. De route van lijn 86 over de Rooseveltweg in Wageningen zal door deze wijziging verdwijnen. Klopt dit? Zo nee, hoe worden de haltes rondom de Rooseveltweg bediend? Zo ja, welk effect zal dit hebben op lijn 86 v.w.b. passagiersaantallen, kosten en opbrengsten en rijdtijd?

6. De route van lijn 84 in de wijk Wageningen Noordwest zal door deze wijziging vervallen. Hoe blijft de wijk Wageningen Noordwest bediend, afgaande van het feit dat een route over de Nijenoord Allee veraf van de wijk ligt?

7. Bent u het met mij eens dat de druk op lijn 86 zal toenemen, met name op het trajectdeel Wageningen, Nijenoord Allee – Kortenoord Allee? Bent u ervan op de hoogte dat zeer veel passagiers in- en uitstappen bij de haltes rondom Amicon, Vakschool Wageningen en het MARIN?

8. In hoeverre hebben de wijzigingen invloed op lijn 86 v.w.b. het trajectdeel Wageningen-Arnhem?

Voor wat betreft lijn 107 is er een open brief aan de gedeputeerde de deur uitgegaan:

BBA Connex heeft de nieuwe dienstregeling voor de bus op de Veluwe op haar website gepubliceerd. Naast wijzigingen waarmee wij kunnen instemmen zijn er ook wijzigingen die slecht gaan uitpakken.
Een van die wijzigingen heeft betrekking op buslijn 107. Buslijn 107 rijdt momenteel tussen Arnhem en Harderwijk. BBA Connex zal deze lijn inkorten tot Putten, NS-station.

Bedrijfseconomisch gezien kunnen wij dit voorstellen, aangezien inkorting tot Putten ruim 20 minuten rijdtijd bespaart. Sociaal gezien kan het voorstel de prullenbak in. Het geboden alternatief, de trein tussen Putten en Harderwijk, is duurder dan de streekbus en onaantrekkelijk door de verslechterde service. Putten en Ermelo hebben immers geen stationsloket meer.

Ons inziens is het niet acceptabel dat er in Ermelo geen alternatief meer is voor cliënten van het psychiatrische ziekenhuis en blindeninstituut Sonneheerdt. De cliënten van het psychiatrische ziekenhuis hebben alleen nog maar de trein, de dichtstbijzijnde halte (station Ermelo) biedt alleen maar wachtgelegenheid voor de buurtbus naar Horst of Leuvenum. De resterende streeklijnen naar Ermelo en Harderwijk, lijn 104 van Apeldoorn naar Harderwijk en lijn 105 van Ede naar Harderwijk , zullen waarschijnlijk niet eens in de buurt van het station langsrijden.
Voor cliënten van Sonneheerdt betekent het een achteruitgang in reismogelijkheden. Lijnen 104 en 105 rijden naar verwachting na 12 december nog steeds als uurdienst. In plaats van 3x per uur een bus is er dus maar 2x per uur een bus beschikbaar, die waarschijnlijk niet eens langs plekken rijden waar cliënten van Sonneheerdt naar toe willen. Denk bijvoorbeeld aan het centrum van Ermelo of Harderwijk.

Bij de vorige bezuinigingsronde is afgesproken dat sociaal-maatschappelijke instellingen goed bereikbaar moeten blijven. Blijkbaar heeft BBA Connex er weinig moeite mee dit uitgangspunt los te laten.

Daarom willen wij van u een antwoord op deze vragen:

1. Bent u bekend met dit voornemen van BBA Connex?
2. Zo ja, waarom staat u dit dan toe? Wat zijn de alternatieven, behoudens de trein en Regiotaxi?
3. Zo nee, welke acties gaat u ondernemen voor het behoud van het trajectdeel Harderwijk-Putten?
4. Welke invloed heeft het opheffen van lijn 107 op een deel van dit traject, dan valt met name te denken aan reizigersaantallen, reistijd, bediening van dorpen, aansluitingen in o.a. Putten, Wittenberg, Otterlo en Arnhem?

Wij rekenen op een spoedig antwoord uwerzijds op deze dringende vragen. Wij willen u erop wijzen dat wij de vorige bezuinigingsronde ons hebben ingezet voor het behoud van lijn 107, vanwege haar ontsluitende functie. Inkorten of schrappen van lijn 107 is voor ons onacceptabel.

U bent hier