Rode SP ergert zich groen en geel aan bruin
Rode SP ergert zich groen en geel aan bruin
Haar partijlogo, de tomaat, wil ze thuislaten, maar emmers met sop gaan zo nodig mee. De Gelderse SP stoort zich aan de smerige bussen van Arriva. Als het moet, reinigt Statenfractieleider Paul Freriks ze zelf.
Hij is niet alleen hét gezicht van de provinciale socialisten. De in Zevenaar wonende SP-koploper Paul Freriks rijdt ook als chauffeur voor de Liemerse taxionderneming Excelta. Freriks' combinatie van politiek bedrijven en busjes besturen is dodelijk voor Betuwse regiovervoerders als Arriva.
Freriks ergert zich groen en geel aan het beige en bruin op de bussen van Arriva. "Die voertuigen zijn ongelóóflijk vies. Ze zitten continu onder de modder. Slechte reclame voor je bedrijf. Wat zal die smeerboel de reizigers irriteren."
De regiovervoerder maakt er volgens de SP'er een janboel van. "Arriva laat de schoonmaker zelden langskomen. Dat moet veranderen."
Niet alleen het van origine Britse concern krijgt ervan langs. Arriva, dat met de lijnen 237 (Heteren- Kesteren) en 248 (Tiel-Waardenburg) in Overbetuwe en Neder- Betuwe rijdt, verkeert in goed gemeentelijk gezelschap. "De bushaltes in Neder-Betuwe zien er niet uit", oordeelt Freriks. "Kijk maar eens in Ochten een drama, wat je daar aantreft. Sommige bushokjes lijken wel openbare vuilnisbakken en fietsenopslagplaatsen."
Coach Aalt van Bokhoven van Arriva stelt dat openbaarvervoersondernemingen het moeilijk hebben. Door het grote aantal collega's zien de bedrijven zich gedwongen stevig met elkaar te concurreren. "We moeten scherpe offertes opstellen om ergens te kunnen rijden. Bovendien zijn er in onze sector de nodige bezuinigingen geweest. Wij worden nogal eens gezien als perssinaasappels. Maar je kunt niet naar believen in ons blijven knijpen."
Schone bussen en Betuwe rijmen niet op elkaar, vindt Van Bokhoven. "We praten hier over een erg lastig gebied. De Betuwe kent namelijk kleigrond, en met dit natte winterweer is het één grote modderboel. Bussen zijn dan in no time smerig. Ook al wassen we ze drie- of viermaal per week, onze voertuigen zitten dagelijks twaalf uur op de weg. Daar is geen kruid tegen gewassen."
Freriks erkent dat Arriva onder moeilijke omstandigheden moet werken. "Maar toch: ze hebben hun contract na te leven. Daarin staat hoe de bussen eruit moeten zien schoon. Ik wil hier graag een keer met de directie over praten. Zo nodig neem ik sponzen en emmers sop mee."
Syntus, de Twentse OV-organisatie die dit voorjaar de Betuwelijn Arnhem-Tiel overneemt van de Nederlandse Spoorwegen, krijgt eveneens billenkoek. Freriks: "Laatst reisde mijn dochter met de trein naar Arnhem. Door de ramen kijken kon ze niet, want die zaten onder de blubber. Syntus kan dus ook aan de slag."
- Zie ook:
- Wegen, verkeer en openbaar vervoer