Beantwoording statenvragen over jachthutten Heerde

15 maart 2005

Beantwoording statenvragen over jachthutten Heerde

Op 18 januari stelde de SP schriftelijke vragen over jachthutten in Heerde. De vragen waren gebaseerd op een brief van de gemeente aan het MilieuAlarmteam van de SP over het gedogen van jachthutten.

Vragen:

1. Bent u op de hoogte van het feit dat de gemeente Heerde het, bij besluit van 11 januari 2005, toestaat om binnen haar gemeentegrenzen zonder bouwvergunning jachthutten te plaatsen?
  2. Wat vindt u ervan dat hiermee feitelijk een onbeperkt aantal jachthutten in deze gemeente mogen worden geplaatst en dat hiermee de jacht extra wordt gestimuleerd, terwijl op grond van de Flora- en faunawet de jacht juist aan banden is gelegd?
  3. Bent u het met ons eens dat de gemeente Heerde door onbeperkt jachthutten toe te staan niet voldoet aan haar ruimtelijke-ordeningsverplichtingen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u hieraan doen?

Antwoorden:

1. Nee.
  2. De Flora- en faunawet biedt de mogelijkheid tot populatiebeheer en schadebestrijding ten aanzien van de grote inheemse hoefdieren te weten; edelhert, damhert, wild zwijn en ree. Al deze soorten komen in de onderhavige gemeente voor. Genoemd beheer wordt uitgevoerd op basis van een door ons goedgekeurd faunabeheerplan. Het is daarbij zaak dat de uitvoerder het toegestane afschot ook daadwerkelijk realiseerd. Een wettelijk toegestaan en in de uitvoeringspraktijk gebruikelijk uitvoeringsmiddel daarvoor is de methode, waarbij afschot plaats vindt op aanzit; dit in tegenstelling tot de nu verboden drijfjachtmethode.

Dit brengt met zich mee dat op daartoe geƫigende plaatsen jachthutten worden geplaatst. Er is geen rechtstreeks verband tussen het aantal jachthutten en afschot: aantallen worden gereguleerd in de faunabeheerplannen.

3. Wij delen de conclusie dat de gemeente Heerde onbeperkt jachthutten toestaat, niet.

Het vigerend bestemmingsplan voor het buitengebied van Heerde bevat een vrijstellingsbepaling waarin het oprichten van bouwwerken zoals jachthutten is ondergebracht. Het bestemmingsplan biedt dus adequate mogelijkheden het aantal jachthutten te reguleren. Uit de brief van B&W van Heerde leiden wij af dat het college geen prioriteit geeft aan het opstarten van een legaliseringtraject voor bouwwwerken die in het verleden zonder de geƫigende procedures zijn opgericht. Wij leiden hier niet uit af dat ook voor eventuele nieuw te plaatsen bouwwerken geen vrijstellingsprocedure/bouwvergunningprocedure zal worden doorlopen.

De door u gesignaleerde problematiek betreft een kwestie van handhaving van bestemmings-planvoorschriften, waartoe ons college geen bevoegdheden heeft. De VROM-inspectie is in handhavingskwesties, naast gemeenten, de tweedelijns toezichthouder. Wij zullen deze situatie onder de aandacht brengen van de VROM-inspectie. Indien de VROM-inspectie onrechtmatigheden aantreft kunnen zij handhavend optreden.