h

Verzet tegen uitbreiding Duits vliegveld Wenningfeld

5 april 2005

Verzet tegen uitbreiding Duits vliegveld Wenningfeld

Er komt steeds meer opstand tegen de uitbreiding van het Duitse vliegveld Wenningfeld (Stadtlohn-Vreden heet het nu opeens met nieuwe naam) van 1 km naar bijna 2 km start/landingsbaan. Bovendien wil de Kreis Borken met gemeenten Winterswijk, Stadtlohn en Vreden een internationaal bedrijventerrein en daarmee veel subsidies binnenhalen om zo een lokaal Wirtschaftswunder te laten ontstaan van grote economische belangen.

Daarbij is het 24-uur geopend zijn van het vliegveld een lokkertje, terwijl de Nederlandse wet voor dergelijke vliegvelden een absoluut vliegverbod van 23.00-6.00 uur kent! Vogels zullen massaal sneuvelen ongeacht of het nu zeldzame kraanvogels of flamengo zijn, waterhuishouding van boeren en natuur en landschap (m.n. gebieden Gelders Landschap) worden ernstig verstoord, de bron van een Winterwijkse beek (Venwertlose beek) komt onbeschermd op het vliegveld te liggen, enz.

Het volledige dossier ligt ter inzage zowel op het Provinciehuis in Arnhem als op het gemeentehuis in Winterswijk.

Karl-Heinz Kaiser, Gneisenaustr. 9
D - 48703 Stadtlohn
Bas Visser, Ravenhorsterweg 61
NL - 7103 AR Winterswijk
tel. 0543 518517

I.P.W. Internationaal Platform tegen uitbreiding van vliegveld Wenningfeld

AANDACHTSPUNTEN BIJ INZAGE VAN DE VERGUNNING UITBREIDING VLIEGVELD (29.03.05 – 27.05.2005):

1. Het gaat om 11 documenten, waarvan alleen de eerste 2 documenten, de aanvraag en verkorte samenvatting, in het Nederlands vertaald zijn.

2. Deze 11 documenten betreffen: 1. de aanvraag van het vliegveld voor de uitbreidingen; 2. de verkorte samenvatting; 3. de prognose van de vliegbewegingen; 4. het technische plan van aanleg; 5. het grondaankoopplan; 6. geluidhinder van vliegtuigen algemeen; 7. geluidhinder van vliegtuigen op grondniveau, 8. de luchtverontreinigende stoffen; 9. de gevaren van vogels voor vliegtuigen; 10. een milieueffectenonderzoek (gezondheid, dieren en planten, bos, bodem, water, lucht/microklimaat, landschap en monumenten); 11. een landschapscompensatieplan

3. De uitbreiding betreft: 1. verlenging van de start-/landingsbaan van nu 980 meter naar 1800 meter lengte (ca. 300 m. naar het westen en ca. 500 m. naar het oosten), 2. een verbreding van deze start-/landingsbaan van 20 naar 30 meter breedte, 3. verplaatsing van de zweefvliegbaan ca. 25 meter naar het zuiden, 4. het uitbreiden van de zogenaamde taxibanen parallel aan de start-/landingsbaan, 5. de aankoop van een royale randzone rondom, 6. het asfalteren cq. verharden van totaal ruim 48 ha. oppervlakte.

4. Voor deze uitbreiding is o.a. nodig: het vellen en toppen van enkele honderden bomen, het aanpassen van de waterhuishouding door dichten, verleggen en „verbuizen“ van watergangen, het verplaatsen van electriciteits- en waterleidingen, het afsluiten van de weg direct oostelijk, het vellen van een deel van het Fürstenbusch en het vellen van de straatbomen langs de hoofdweg Vreden-Oeding,

5. Enkele gevolgen van deze uitbreiding: er moet anders worden gevlogen dan tot op heden, deels lager, deels hoger. De gepretendeerde verminderde geluidshinder door verderweg te starten wordt teniet gedaan door de eigen prognoses over meer vliegbewegingen, meer nachtvluchten en de gewenste grotere economische activiteit.

6. Men stelt: geen verandering in de gebruiksvergunning, dus gelijke soorten vliegtuigen, maar wie de plannen voor een internationaal bedrijventerrein, direct naast het vliegveld kent en het besluit van de Kreis Borken van 27.05.2004, weet dat men hier in de toekomst veel meer economische bedrijvigheid wil aantrekken en men een lokaal „Wirtschafswunder“ wenst.

7. In een straal van 6 kilometer rond het vliegveld (ca. 1,5 km van de bebouwing van Winterswijk dus) beginnen de stijg- en landing zones waarbinnen (gefaseerde) hoogtebeperkingen gelden voor bouw- en aanleg van alle werken of gebouwen en alle luchtruim indringende activiteiten vanwege dalend/stijgend vliegverkeer. Een Duitse boer heeft hierdoor reeds geen windmolen mogen plaatsen op zijn erf. Afhankelijk van hoogte en locatie kunnen verboden of beperkingen gelden voor bijvoorbeeld: modelvliegtuigsport, hoge antennes of schoteltorens, jacht op vogels in de lucht, boogschietsport, kleiduifschieten, enz. (zie kaart 1 bij technische beschrijving).

8. De algemene geluidhinderdata gaan uit van minima van 55 dB(A), terwijl 50 dB(A) de geldende voorkeurswaarde in Nederland is. Bij 65 dB(A) is sprake van ernstige hinder naar Nederlands recht en heeft men recht op geluidsisolatie van de woning.

9. De geluidhinderdata op grondniveau („Bodenlärm“) kent 5 meetpunten in Nederlands, aangeduid als „1030: Sommerhäuser Dwarsweg“, „1031: Heezen“, „1032: Damkot“, „1033: Ratumseweg“, „1034: Pasman“.

10. Het rapport over schadelijke stoffen in de lucht betreft een extreem kleine oppervlakte. Gegevens over de schadelijkheid van stoffen voor mensen wonend op iets grotere afstanden zijn onvermeld. Niets wordt vermeld over de verspreiding van schadelijke stoffen door het opstijgen/landen van vliegtuigen.

11. Geen woord over rekening houden met de nachtrust van gewone burgers. Naar Nederlands luchtvaartrecht geldt voor een dergelijk vliegveld een absoluut vliegverbod tussen 23.00 en 6.00 uur.

12. Er zullen veel meer dan nu vogels systematisch verstoord, verjaagd en bejaagd worden om het gevaar voor vliegtuigen te verminderen. Ook zullen opzettelijk biotopen van vogels vernietigd worden.

13. Opmerkelijk zijn de conclusies dat vanwege „vogelgevaar“ dat in de wijde omgeving geen nieuwe poelen of andere wateren meer mogen worden aangelegd en zelfs bestaande wateren dicht gegooid moeten worden. Gevreesd wordt dat op grond van internationale luchtvaartregels dit ook voor Nederlands grondgebied kan gaan gelden.

14. Bijzonder is dat vanwege „vogelgevaar“ niet teveel (15%) bessendragende houtopstanden mogen voorkomen. Gevreesd wordt dat op grond van internationale luchtvaartregels dit ook voor Nederlands grondgebied kan gaan gelden.

15. Nergens is expliciet rekening gehouden met de Nederlandse en Europese natuurwaarden noch met de Nederlandse rode lijstsoorten. Ook het evidente overvliegen van het vliegveld door zeldzame soorten als kraanvogel en flamengo op weg naar het Zwillbrock is niet genoemd.

16. De bron van de Vennwertlose beek ligt nu buiten, maar straks op het terrein van het vliegveld en er is geen bescherming voorzien. Verstoringen van het waterverloop of het waterniveau en mogelijke vervuiling zijn niet genoemd noch bestudeerd.

17. Onduidelijk is of de aanpassing van sloten en verder waterhuishouding ook op Nederlands grondgebied kan doorwerken, met name vanwege de onderaardse waterstromen en de hogere ligging van het vliegveld als waterbrongebied. De waterhuishouding van landbouw-, natuur- en bosgebieden in Nederland zouden hierdoor direct beïnvloed kunnen worden.

18. In het landschapscompensatieplan wordt nergens gesproken over Nederlands grondgebied en de mogelijke verliezen van Nederlandse natuurwaarden.

19. Nergens staat iets geschreven over het nationale gasexportstation aan de Dwarsweg en de hoofdgasleiding die vlak onder het vliegveld langs loopt op ca. 150 meter afstand. Er is al eens een vliegtuig neergestort op minder dan 50 meter afstand van dit gasstation.

20. Nergens staat iets geschreven over maatregelen ter bescherming van de veiligheidsbelangen van omwonenden vanwege neerstortende of noodlanding makende vliegtuigen.

21. De deskundigenrapporten zijn voor leken deels onbegrijpelijk door wetenschappelijk jargon, moeilijke berekeningen, grafieken, tabellen en kaarten met ingewikkelde parameters. Een onafhankelijke toetsing door Nederlandse deskundigen van gelijk kennisniveau die oordelen vanuit burgerperspectief onder toezicht van de nationale commissie voor de MER is noodzakelijk.

22. Het is vanuit de ruimtelijke ordeningsbeleid niet te begrijpen noch gewenst dat er een harde overgang tussen de groene gebieden in Nederland en de rode gebieden in Duitsland ontstaat, die de waarde van het groene gebied volledig uithollen..

Het I.P.W is een ieder die bezwaar tegen deze vergunning wil maken gratis van dienst.

U bent hier