Red de NPS!

30 juni 2005

Red de NPS!

De regering wil de Nederlandse Programma Stichting (NPS) opheffen. Dat betekent dat programma's zoals NOVA, Zembla en Buitenhof zeer waarschijnlijk van het televisiebeeldscherm gaan verdwijnen. De Gelderse SP vindt dit een verontrustende ontwikkeling.

Met name NOVA en Zembla bedrijven kritische onderzoeksjournalistiek. Daarbij wordt ook de politiek nadrukkelijk gevolgd. Zo besteedde het programma Zembla enkele weken geleden, in een uitzending met als titel "De overtredende overheid", aandacht aan de door de SP ontketende rel over de Gelderse oud-commissaris van de Koningin Jan Kamminga.

Kamminga ontdook de Europese aanbestedingsregels bij de inrichting van zijn werkkamer (en die van de griffier) op het provinciehuis. Hij gunde de order voor de inrichting aan een Groningse interieurinrichter, die een goede vriend van hem was.

Het kabinet wekt, door het om zeep brengen van de NPS, de indruk dat zij een "lastige volger van het politieke gebeuren" het zwijgen op wil leggen.

De SP roept iedereen op om, door de onderstaande website te bezoeken, protest aan te tekenen tegen het verdwijnen van de NPS.

Actiesite van de NPS
Veel steun voor reddingsactie NPS
Stop de sloop van Nederland 3!