Heerde moet alsnog bouw van jachthutten regelen

7 september 2005

Heerde moet alsnog bouw van jachthutten regelen

De Gelderse SP- fractie vroeg enige maanden geleden aan het provinciebestuur om op te treden tegen het feit dat in Heerde iedereen zonder vergunning een jachthut mag bouwen. Zonder succes. Maar dankzij SP- Tweede Kamerlid Krista van Velzen zal Heerde nu toch een vergunningprocedure moeten gaan voeren voor alle jachthutten.

Van Velzen stelde kamervragen over de "zaak- Heerde" aan Minister Dekker van VROM. uit de antwoorden blijkt dat ook zij weigert op te treden. Maar ze maakt wel duidelijk dat de handelswijze van gemeenten zoals Heerde niet door de beugel kan.

Er zal alsnog voor iedere jachthut een bouwvergunning moeten worden aangevraagd. En de VROM - inspectie zal hierop controleren.

Tekst van de antwoorden van Minister Dekker van VROM op de vragen van Krista van Velzen

Vraag 1

Deelt u de mening dat, indien er in een gemeente illegaal gebouwd wordt, de gemeente danwel de VROM-Inspectie hiertegen op dient te treden? Vindt u daarnaast dat, indien een gemeente een illegale situatie gedoogt, de VROM-Inspectie hiertegen dient op te treden? Zo ja, welke mogelijkheden heeft u om beide instanties op deze verantwoordelijkheid aan te spreken indien zij beiden besluiten deze ontstane situatie te gedogen?

Antwoord

De gemeente heeft als bevoegd gezag een algemene beginselplicht tot handhaving. Indien een gemeente een illegale situatie gedoogt, beoordeelt de VROM-Inspectie in zijn algemeenheid op basis van de in het antwoord op vraag 2 beschreven Nalevingsstrategie of zij een verzoek tot handhaving indient bij de gemeente.

Indien het voor de gemeente echter mogelijk is een illegale situatie te legaliseren, dan dient de VROM-Inspectie om die reden geen verzoek tot handhaving in. Ook in eventuele juridische procedures zal de rechter namelijk altijd eerst bezien of legalisatie tot de mogelijkheden behoort.

De VROM-Inspectie treedt dus in dergelijke situaties niet altijd op. Ik sta achter deze werkwijze.

Vraag 2

Heeft de VROM-Inspectie Oost besloten niet langer actie te ondernemen tegen illegale bebouwing, als blijkt dat veiligheid van mensen en hun omgeving niet in het geding is?[1][2] Zo ja, is dit een beleidslijn die alle VROM inspecties volgen? Kunt u toelichten wat de reikwijdte van deze nieuwe beleidslijn is?

Antwoord

De VROM-Inspectie heeft in september 2003 de Nalevingsstrategie gepubliceerd. Deze strategie biedt de mogelijkheid om onderbouwd prioriteiten te kunnen stellen.

Bij deze prioritering worden de risico’s voor de samenleving, het niet integer handelen door bestuurders of overheden, onrust onder de burgers, preventieve werking en politieke wensen betrokken. Tevens bekijkt de VROM-Inspectie de mogelijkheid of de illegale situatie gelegaliseerd kan worden, zie ook het antwoord op vraag 1.

De gemeente Heerde geeft in een brief van 14 januari 2005 aan de heer Voss van Faunabescherming aan dat dit laatste het geval is.

Ik wil daarbij benadrukken dat de gemeente in deze situatie primair verantwoordelijk is voor de handhaving.

Vraag 3

Is het u bekend dat de VROM-Inspectie regio Oost heeft besloten niks te ondernemen tegen de illegaal geplaatste bouwwerken in de gemeente Heerde, hoewel zij aangeeft het gedogen van illegale bebouwing door de gemeente niet goed te keuren? Om hoeveel illegaal gebouwde en gedoogde jachthutten gaat het? Hoeveel en welke andere gemeenten tolereren het illegaal bouwen van jachthutten?

Antwoord

De regionaal inspecteur is bevoegd om zelfstandig in een zaak als deze beslissingen te nemen. Aangezien het gaat om situaties die in vrijwel alle gevallen te legaliseren zullen zijn is de VROM-Inspectie niet op de hoogte van het aantal illegaal gebouwde en gedoogde jachthutten. De VROM-Inspectie ziet dan ook geen aanleiding dit te onderzoeken.

Vraag 4
Deelt u de mening dat het niet acceptabel is dat een burger beboet wordt als hij zonder vergunning een dakkapelletje (ver)bouwt, maar dat er wel zonder enig probleem vergunningloos een grote hoogzit jachthut met dak, deuren en ramen kan worden gebouwd? Zo neen, waarom niet?

Antwoord
De gemeente heeft als bevoegd gezag een algemene beginselplicht tot handhaving. De jurisprudentie geeft echter aan dat een gemeente, vóór zij tot handhaving overgaat, moet bekijken of de situatie gelegaliseerd kan worden. Indien de situatie niet voor legalisatie in aanmerking komt, zal een gemeente moeten bekijken of er een bijzondere omstandigheid is die handhaving in de weg staat. Dit geldt voor elke illegale situatie. Dit betekent dat een gemeente van geval tot geval een afweging moet maken. Het is dus niet mogelijk om in algemene zin het standpunt in te nemen dat te allen tijde moet worden opgetreden.

Vraag 5

Bent u bereid er bij de VROM-Inspectie regio Oost en de gemeente Heerde op aan te dringen op te treden tegen diegenen die illegaal jachthutten bouwen en tegen de eigenaren van de grond die deze ter beschikking stellen?

Antwoord

Nee. Het gaat hier om een situatie die, zoals in het antwoord op vraag 2 is aangegeven, gelegaliseerd kan worden. De VROM-Inspectie onderneemt in een dergelijk geval zelden actie. De Nalevingsstrategie is daarbij leidraad. De VROM-Inspectie regio Oost heeft aan de heer Van Bergen, Statenlid voor de SP van de provincie Gelderland een brief gezonden waarin zij duidelijk en onderbouwd haar mening geeft over de wijze waarop de gemeente moet handelen. Een afschrift hiervan is gezonden aan de gemeente Heerde. De VROM-Inspectie regio Oost geeft in deze brief ook aan dat de manier waarop een gemeente haar VROM-taken uitvoert, onderzocht wordt in de VROM-brede gemeenteonderzoeken. Bij deze onderzoeken wordt het gemeentebestuur aangesproken op eventuele gebreken in de uitvoering van haar taken en worden met de gemeente afspraken gemaakt voor verbetering; ingeval van illegale situaties spreekt de VROM-Inspectie een gemeente er nadrukkelijk op aan deze situaties te beëindigen. Gemeenten moeten òf handhavend optreden, òf legaliseren.

Beantwoording statenvragen over jachthutten Heerde