Ook statenfracties laten falende bestuurders vrijuit gaan in Europartenariat-zaak

15 december 2005

"Dit valt aan burgers niet uit te leggen", stelde SP- fractievoorzitter Agnes Lewe gisteren, tijdens het statendebat over de affaire Europartenariat. Falende bestuurders, die toezicht moesten houden op geldstromen die de provincie stopte in een Apeldoornse bedrijvenbeurs, gaan vrijuit. Ze worden niet aansprakelijk gesteld.

Toch besloten alle partijen, met uitzondering van de SP, dat de heren bestuurders, die gewoon hebben "zitten slapen", er mee weg komen. Onder hun ogen pleegden een projectleider en accountant bedrog. Geld wat voor de beurs was bedoeld werd naar andere bestemmingen weggesluisd.

Door de Nijmeegse hoogleraar professor Kortmann waren twee adviesrapporten aan de provincie uitgebracht. de conclusie: een groot aantal voormalige bestuurders hebben "ernstig verwijtbaar" gehandeld, en vervolging ligt dus voor de hand. Wat de provincie betreft ging het onder andere om de voormalige gedeputeerde Ton Doesburg (PvdA).

Voor een tweede voormalige gedeputeerde, Hans Boxem (VVD) was hij milder. Maar daar is de SP het niet mee eens. Boxem heeft ruim een jaar de tijd gehad om in te grijpen, maar heeft niets gedaan. Daarom stelde de SP voor om ook tot vervolging van Boxem over te gaan.

De andere partijen vonden het allemaal wel best, en zetten het liefst een punt achter de hele zaak. Zonder tot vervolging van ook maar één ex- bestuurder over te gaan. Met als argument dat het de provincie dan alleen nog maar meer geld kan gaan kosten.

" Dat moet dan maar" , zei Agnes Lewe gisteren tijdens het statendebat. "Het valt aan de burgers niet uit te leggen dat dit soort wanbestuur onbestraft blijft".

Een pikante rol was er gisteren weggelegd voor de D66-fractie. In het begin van het debat steunde deze partij de SP. Men was ook voor vervolging van een aantal ex-bestuursleden. Maar toen het op stemmen aankwam was er van daadkracht niets meer over. D66 vond nog steeds dat een aantal personen ernstige verwijten konden worden gemaakt. Maar dat kon volgens de Democraten zonder verdere gevolgen blijven.

Falende bestuurders Europartenariat gaan vrijuit