h

Mogelijk duizenden doden en gewonden door treinramp Betuwelijn in Zevenaar

14 januari 2006

Mogelijk duizenden doden en gewonden door treinramp Betuwelijn in Zevenaar

Burgemeester Jan de Ruiter van Zevenaar vindt dat de veiligheidsmaatregelen voor de Betuwelijn onvoldoende zijn. In zijn gemeente sluit de Betuwelijn aan op de spoorlijn van Arnhem naar de Duitse grens. Hij komt tot die conclusie door een rapport van het brandveiligheidsonderzoekbureau NIBRA. Volgens dit rapport kunnen er bij een ramp met een trein met gevaarlijke stoffen in Zevenaar duizenden doden en gewonden vallen.

Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat is nog steeds van plan om op 2 januari 2007 de Betuwelijn te openen. In Zevenaar moeten de goederentreinen door een tunnel rijden en belanden ze op een wachtspoor, voordat ze verder kunnen rijden. Dat komt omdat het baanvak van Zevenaar tot de Duitse grens maar twee sporen telt.

Met name een ongeluk met een trein dat aan het einde van de tunnel gebeurt kan grote gevolgen hebben, zo blijkt volgens dagblad De Gelderlander van vandaag uit de studie van het NIBRA. De krant kwam in het bezit van het rapport door een beroep te doen op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB).

Gelders SP- statenlid Toine van Bergen heeft naar aanleiding van de publicatie vandaag schriftelijke vragen gesteld aan het Gelders provinciebestuur (Zie hieronder).

Schriftelijke vragen op grond van art. 42 Reglement van Orde van Provinciale Staten van Gelderland over de Betuweroute

Aan: de voorzitter van Provinciale Staten
van Gelderland
Dhr. C. Cornielje

Arnhem, 14-01-2006

Geachte voorzitter,

Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat wil in 2007 de Betuwelijn openen. In de gemeente Zevenaar gaat de Betuwelijn aansluiten op het bestaande spoor. In verband met een artikel uit “De Gelderlander” van vandaag, met als titel: “Treinramp kan Zevenaar zwaar treffen”, verzoek ik u om antwoord op de onderstaande vragen.

1. Is het juist dat het Ministerie van Verkeer en Waterstaat jarenlang geen onderzoek heeft gedaan naar de gevolgen van een ramp met gevaarlijke stoffen op de Betuwelijn bij Zevenaar?
2. In het artikel wordt gemeld dat op aandringen van de gemeente Zevenaar het brandweerinstituut NIBRA alsnog heeft onderzocht wat de gevolgen kunnen zijn van een ramp met een trein met gevaarlijke stoffen bij Zevenaar. Kent u dit rapport? Bent u bereid de inhoud ervan ter kennis te stellen van Provinciale Staten?
3. Het NIBRA- rapport meldt volgens het artikel onder andere, dat er bij een calamiteit bij Zevenaar duizenden doden en gewonden kunnen vallen. Acht u dat aanvaardbaar?
4. Bent u het eens met de burgemeester van Zevenaar, de heer de Ruiter, dat de veiligheidsmaatregelen voor het deel van de Betuweroute, dat dwars door zijn gemeente loopt, onvoldoende zijn? Zo nee, waarom niet?
5. Is er nog voldoende tijd beschikbaar voor de hulpdiensten om te oefenen?
6. Wat is de rol van de provincie, in het kader van haar beleid m.b.t. externe veiligheid, bij het toezicht op het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Betuwelijn?
7. Acht u een opening van de Betuwelijn in januari 2007 nog realistisch, gezien de door de burgemeester de Ruiter gesignaleerde problemen? Zo niet, wilt u dit kenbaar maken aan de minister van Verkeer en Waterstaat?

Namens de Statenfractie van de Socialistische Partij
Toine van Bergen, statenlid

CvdK Kamminga vindt Betuwelijn nog steeds veilig
Succesvolle picknick tegen Betuwelijn

U bent hier