Kamerfractie SP wil opheldering over subsidies voor verstoken afvalhout in kolencentrales

25 februari 2006

SP-Tweede Kamerlid Krista van Velzen wil duidelijkheid van staatssecretaris Pieter van Geel van Milieu over de subsidies die Nederland geeft aan kolencentales voor het bijstoken van giftig afvalhout uit bouw- en sloopafval. Het lijkt erop dat deze subsidies in strijd zijn met het Europese beleid rond biomassa. Europa wil alleen overheidssteun toestaan voor het verbranden van schone stoffen in kolencentrales.In Gelderland wordt in de Nijmeegse kolencentrale van Electrabel (met subsidie) afvalhout bijgestookt.

Krista van Velzen

Van Velzen (foto hierboven) vreest dat door het verbranden van vervuild afvalhout schade aan de volksgezondheid ontstaat. In schriftelijke vragen, die de afgelopen week gesteld zijn, vraagt het SP-Tweede Kamerlid zich af of Europa wel op de hoogte is van de Nederlandse handelswijze.

Ook wil ze weten of ons land niet het risico loopt op boetes en terugbetaling van reeds uitgekeerde subsidies.

Ten slotte wil van Velzen dat er actief opgetreden wordt tegen de aanwezigheid van grote hoevelheden speeltoestellen van geïmpregneerd hout in ons land.

Eerder al riep Gelders SP-statenlid Toine van Bergen de hulp in van Europees Commissaris van Mededinging Neelie Kroes. Omdat Nederlandse kolencentrales volgens ten onrechte subsidie krijgen voor het verbranden van deels zwaar vervuild afvalhout is er immers sprake van concurrentievervalsing.

Vragen van het lid Van Velzen (SP) aan de staatssecretaris van Milieu over de verbranding van houtafval afkomstig uit bouw- en sloopafval in kolencentrales.

1. Is het juist dat de zogenaamde ‘witte lijst’ van stoffen , die als biomassa beschouwd worden, stromen houtafval afkomstig uit bouw- en sloopafval bevat? Zo ja, op grond van welke criteria heeft u dit besluit genomen?

2. Is het juist dat kolencentrales in Nederland subsidie ontvangen voor het verstoken van afvalhout uit bouw- en sloopafval? Zo ja, is de Europese Commissie op de hoogte van het feit dat Nederlandse kolencentrales subsidie krijgen voor het verstoken van afvalhout afkomstig uit bouw- en sloopafval?

3. Is het verstoken van bouw- en sloopafval in strijd met Europese regelgeving ? Zo ja, kan dit boetes en/of terugbetaling van verstrekte subsidies tot gevolg hebben?
Zo neen, heeft u het verstoken juridisch aan de Europese regelgeving getoetst?

4. Is het juist dat het verbranden van bepaalde typen bewerkt hout negatieve effecten voor de volksgezondheid kunnen hebben? Zo ja, welke voordelen biedt het verstoken van hout- en sloopafval voor het milieu? Wat zijn de economische voordelen van het verstoken? Welke voordelen geven voor u de doorslag?

5. Deelt u mijn mening dat het onwenselijk en gevaarlijk voor de volksgezondheid is dat zich in Nederlandse speeltuinen nog volop geïmpregneerd hout bevindt? Is het juist dat geïmpregneerd hout in speeltuinen elders in Europa actief wordt verwijderd? Zo ja, gaat u stappen ondernemen dat in Nederland ook te doen?

Ingrijpen Europees Commissaris Kroes gevraagd wegens biomassasubsidies aan kolencentrales