Aanpak lege stationsgebouwen: provincie honoreert verzoek SP

1 maart 2006

Aanpak lege stationsgebouwen: provincie honoreert verzoek SP

De provincie Gelderland is het eens met de SP dat leegstaande stationsgebouwen in onze provincie moeten worden aangepakt. En ze gaat actief aan de slag om, in overleg met de desbetreffende gemeentebesturen, naar oplossingen te zoeken waar leegstand een feit is of binnenkort dreigt. Dat antwoordde gedeputeerde Marijke van Haren van Verkeer vandaag op mondelinge vragen van SP-statenlid Toine van Bergen.

De gedeputeerde ging bij de beantwoording in eerste instantie met name in op de Gelderse spoorlijnen die door de provincie zijn aanbesteed, zoals de Syntuslijnen Arnhem-Winterswijk en Tiel-Arnhem.

Maar de SP had er ook op gewezen dat hetzelfde probleem speelt op trajecten waar de Nederlandse Spoorwegen nog gewoon rijden. Namens GS gaf van Haren aan dat zij ook hiermee aan de slag wil en zelfs in een enkel geval al aan de slag is.

De SP is positief over de met de mond beleden daadkracht van de gedeputeerde. Statenlid van Bergen:"we zullen haar op haar daden beoordelen. Maar van ons krijgt ze een eerlijke kans om te bewijzen dat ze ook meent wat ze zegt".

SP wil leegstaande stationsgebouwen aaanpakken