Begrotingskrant is overbodig

3 maart 2006

Begrotingskrant is overbodig

Een dezer dagen valt bij alle Gelderse huishoudens de "De Begrotingskrant 2006" op de deurmat. Fractievoorzitter Agnes Lewe vindt de krant overbodig en inhoudelijk is er ook het een en ander op aan te merken. Zij heeft veel commentaar op de timing en inhoud van de dure begrotingskrant.

"Op 9 november 2005 hebben Provinciale Staten de begroting vastgesteld. De meerderheid van de statenfracties heeft toen besloten het begrotingsbesluit op een toegankelijke manier bekend te maken bij de Gelderlanders. Geen slecht idee zou je denken. Toch heeft de SP er toen tegen gestemd. De SP vind nog steeds dat “resultaat op straat” de beste informatie is en glossy magazines te veel geld kosten. Ook hebben we tegengestemd omdat de uitgave van deze “begrotingskrant” namelijk gepland was: twee weken vóór de gemeenteraadsverkiezingen kwam 'ie uit.

Screenshot begrotingskrant 2006 Provincie Gelderland
SP-fractievoorzitter Agnes Lewe is niet gelukkig met de begrotingskrant 2006...

Geen verkiezingskrant
De krant (kosten EUR 80.000) ligt er nu en - eerlijk is eerlijk - het is geen verkiezingskrant geworden. Spijt dat we er toen niet voor hebben gestemd? Dat ook weer niet. Daar zijn verschillende redenen voor. We vinden het onbegrijpelijk dat het drie maanden heeft geduurd voordat de krant klaar was. Dat is extra gek omdat er begin december al een nieuwsbrief uitkwam, “[Gld.] Extern special begroting 2006”, waarin op zes pagina’s de begroting bondig en begrijpelijk werd toegelicht.

Inhoud
En nu de inhoud. Het grootste manco is dat de krant geen inzicht verschaft in de afwegingen achter de begroting. Er worden cijfers genoemd: 39 miljoen gaat naar milieu, 31 miljoen naar zorg en 58 miljoen naar openbaar vervoer. Waarom niet 58 miljoen naar zorg en 31 miljoen naar openbaar vervoer?

Dan zijn er een aantal van die vage posten, zoals 18.656.000 Euro voor Gelderse steden. Wat doen die steden met dat geld. Dat weten we, maar we zeggen het niet. Een deel gaat naar daklozen en het onderwijs maar een deel gaat ook naar het opknappen van openbare ruimte. Over die verdeling is veel overlegd en geknokt. Je moet het maar weten.

En dan jeugdzorg: 95 miljoen gaat daar naar toe. Er staat alleen niet bij dat een groot deel van het geld gewoon moet worden doorgesluisd van het rijk naar de jeugdzorginstellingen. De provincie legt er eigen geld bij, gelukkig wel. Maar dat is slechts 8 miljoen - heel wat nulletjes minder.
Een pijnlijke zaak is dat de provincie zo hoog opgeeft over de ZorgAdviesTeams. Die zijn namelijk een stedelijke aangelegenheid en als een gemeente niet wil kan de provincie hoog en laag springen - wat gedeputeerde Esmeijer overigens ook doet - maar dwingen kan zij niet. De begrotingskrant geeft daar net een ander kleurtje aan.

Een echte afknapper is het stukje over Radio Kootwijk met een prachtige geheimzinnige foto erbij. “Rust, stilte en duisternis” op een fantastische locatie op de Veluwe. En een week voor de verspreiding van de begrotingskrant komt het business-plan uit met een “centrum voor gaming-industrie”. Dag rust, dag stilte, dag duisternis! En geen woord over het plaatselijk verzet.
Dat geldt ook voor het stukje “Rivierwater krijgt de ruimte”. Wie mag er met foto in de krant?
Het actiecomité Marspolder, tevreden dat hun lobby geslaagd is. Geen woord over de hoogoplopende strijd in Veessen-Wapenveld en Veur-Lent. Wat zullen die mensen daar balen.

Niet in de huidige vorm
Al met al vindt de SP de Begrotingskrant overbodig - de nieuwsbrief van december was voldoende geweest. Inhoudelijk valt er ook heel wat op te merken. De SP heeft bij de begrotingsbehandeling voorgesteld om het geld voor de Begrotingskrant anders te besteden, namelijk aan een telefonische meldweek jeugdzorg. Hoewel verschillende fracties het een sympathiek idee vonden wilden zij toch liever een begrotingskrant. Maar dat leest u dus weer
niet in de krant, als u begrijpt wat ik bedoel?!"

[Geld.]: de provinciale begrotingskrant 2006 (in een nieuw venster!)