Duidelijkheid gevraagd over de noodzaak van zandwinning in Maas en Waal

21 maart 2006

Duidelijkheid gevraagd over de noodzaak van zandwinning in Maas en Waal

In het land van Maas en Waas is veel opwinding over de plannen van de provincie om toestemming te geven voor een grootschalig ontzandingsproject. De schoonheid en rust van het landschap dreigen er behoorlijk verstoord te worden. En dat terwijl twijfels gezet kunnen worden bij de noodzaak van het project.

Cijfers van de provincie Gelderland en van de bewonersgroep in de omgeving van de geplande ontzanding spreken elkaar behoorlijk tegen. De laatstgenoemden geven aan dat het aanbod van beton- en metselzand in onze regio de laatste jaren al veel hoger is dan de vraag. Bovendien lopen veel nieuwe bouwprojecten vertaging op door de strengere normen rond het gevaarlijke fijn stof.

Een en ander is reden voor SP-statenlid Toine van Bergen om de onderstaande vragen te stellen aan het College van GS:

Inleiding

De vereniging van aanwonenden aan het ontzandingsproject ‘Over de Maas’ in de provincie Gelderland heeft cijfers gepubliceerd over vraag en aanbod van de hoeveelheid zand in Nederland over de periode 1999 tot en met 2004. Uit deze cijfers blijkt volgens de vereniging dat er gedurende die periode het aanbod van beton- en metselzand de vraag ruim overtrof.

1. Zijn Gedeputeerde Staten bekend met deze cijfers?
2. Kloppen deze cijfers naar het oordeel van Gedeputeerde Staten?
3. Zo ja, is er op grond van deze cijfers dan aanleiding om het beleid ten aanzien van de taakstelling van de provincie bij te stellen?
4. Zo nee, beschikken Gedeputeerde Staten dan over cijfers die het tegendeel aannemelijk maken?
5. Hoe verhouden de door de vereniging gepubliceerde cijfers over het jaar 2003 zich tot het door de provincie op haar website gepubliceerde rapport ‘Verbruik van beton, metselzand en (gebroken)grind 2003’ ?
6. Wat is de inschatting van Gedeputeerde Staten van het gebruik van beton- en metselzand over het jaar 2005 , waarin verschillende bouwprojecten door de problematiek van fijnstof stilgelegd zijn? En voor 2006?

Vandaag werd trouwens ook bekend dat de plannen van de provincie om het streekplan te wijzigen, waarmee de zandwinning mogelijk zou worden, vertraagd zijn. Naar verwachting van het college van GS komt dit onderwerp nu op de agenda van Provinciale Staten van 29 juni 2006.

De website van de bewoners "Over de Maas"
"Besluit ontzanding uitgesteld"
Zandwinning Over de Maas