Milieuvergunningen: provinciebestuurders overtraden de wet

30 maart 2006

Milieuvergunningen: provinciebestuurders overtraden de wet

Het college van Gedeputeerde Staten heeft de afgelopen jaren op milieugebied doelbewust besluiten genomen die in strijd waren met wettelijke regelingen en jurisprudentie. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek naar de redenen, waarom de provincie een groot aantal rechtszaken verliest bij de Raad van State. De SP-fractie had om dat onderzoek gevraagd.

Gisteren werd een rapportage over deze zaak besproken in de statencommissie Economie en Milieu.
De ambtenaren die het rapport opstelden hebben er zelf, zo blijkt, grote moeite mee gehad om de wet te overtreden. “De vergunningverleners en handhavers moeten echter een product ( kunnen) maken dat in overeenstemming is met het geldende recht”, zo stellen ze. Ze vinden dat, als de wet wordt overtreden, in ieder geval duidelijk op papier moet komen te staan dat dit een besluit is geweest van bestuurders. Wat tot nu toe dus niet gebeurde.

Verder bleek uit het rapport dat de afgelopen jaren een groot aantal besluiten van de provincie vernietigd zijn door de Raad van State. Daarbij ging het trouwens niet alleen over milieuvergunningen en handhaving op het gebied van milieu. Ook op andere beleidsterreinen, zoals ruimtelijke ordening, werden veel besluiten genomen die ( voor een deel of in zijn geheel) vernietigd zijn door de Raad van State. Een bekend recent voorbeeld is bijvoorbeeld het uitbreidingsplan voor glastuinbouw in De Bommelerwaard.

De SP-fractie vroeg tijdens de vergadering gisteren ook meer duidelijkheid over het aantal bedrijven, dat draait zonder milieuvergunning en bovendien niet eens over een gedoogvergunning beschikt. Dit bleken er maar liefst 20 te zijn.

Statenlid Toine van Bergen: “we wisten dat er het een en ander mis was bij de provincie. Daarom hadden wij om dit onderzoek gevragd. Maar dat er zoveel fouten gemaakt zijn, en dat bewust de wet is overtreden, dat heeft zelfs ons verrast”.

Onze fractie vroeg om meer duidelijkheid over deze zaak en kreeg de steun van de meeste andere fracties. Daarom wordt de rapportage binnenkort nog een keer besproken in de commissie Algemeen Bestuur. De SP wil onder andere precies weten welke provinciebestuurders de wet hebben overtreden.

Statennotitie "Juridische kwaliteitszorg: een gewonnen zaak?" (Word-document)