Provincie maakt milieuinformatie minder toegankelijk

30 maart 2006

Provincie maakt milieuinformatie minder toegankelijk

De provincie Gelderland is gestopt met het publiceren van haar beschikkingen in de Staatscourant. Dat maakt het vooral moeilijker voor milieuorganisaties om bezwaar te maken tegen afgegeven beschikkingen aan bedrijven. Hierdoor is de kans groot dat er niet tijdig aan de bel getrokken kan worden als er gevaarlijke sutuaties dreigen te ontstaan voor gezondheid en milieu.

Johan Vollenbroek van het bureau Mobilisation on the Environment (MOB) heeft zich de laatste jaren erg verdienstelijk gemaakt voor de provincie door er op tijd bij te zijn als er zaken gebeuren die in strijd met de regels zijn. En dat gebeurt nogal eens, zoals vandaag in een ander artikel op deze site te lezen is. Zijn werk wordt door dit besluit van de provincie ernstig bemoeilijkt. Ook in dit geval lijkt diezelfde provincie trouwens de (internationale) regels weer eens aan haar laars te lappen.

De Statenfractie van de SP vraagt zich af of dit zomaar kan, en heeft daarom schriftelijke vragen gesteld over deze zaak. De SP wil dat alle (ontwerp)beschikkingen nu gemakkelijk te achterhalen worden op de website van de provincie Gelderland.

De tekst van de schriftelijke vragen

Inleiding

Wij vernamen dat de provincie Gelderland gestopt is met het publiceren van (ontwerp)beschikkingen in de Staatscourant. Op grond van het Verdrag van Aarhus en Europese regels zijn overheden verplicht om milieuinformatie actief te verstrekken, en wel op een manier die gemakkelijk toegankelijk is. Op 16 maart 2006 is over deze problematiek bij u een brief binnengekomen van Drs. Ing. Johan G. Vollenbroek.

1. Waarom bent u gestopt met publicatie van (ontwerp)beschikkingen in de Staatscourant?
2. Is het juist dat u zich nu beperkt tot publicatie in huis- aan huisbladen en locale bladen?
3. Bent u met ons van mening, dat door deze beperking van de publicaties strijdigheid ontstaat met het verdrag van Aarhus, IPPC- richtlijn 96/61/EC, Richtlijn 2003/4/EG en Richtlijn 2003/35/EG? Zo nee, waarom niet?
4. Gaat u, als alternatief voor publicatie in de Staatscourant, al uw (ontwerp)beschikkingen electronisch publiceren op internet ? (in navolging van de provincie Limburg). Europese regelgeving legt immers uitdrukkelijk de plicht op om relevante milieuinformatie electronisch beschikbaar te maken. Zo nee, waarom niet?

Toine van Bergen (statenlid SP)

Milieuvergunningen: provinciebestuurders overtraden de wet