VROM-inspectie: Gelderland gedoogt wel erg veel

1 maart 2006

VROM-inspectie: Gelderland gedoogt wel erg veel

De Inspectie van het Ministerie van VROM vindt dat de provincie Gelderland de laatste tijd beter omgaat met het verlenen van milieuvergunningen, en het toezicht daarop. Maar er wordt in onze provincie nog steeds erg veel gedoogd. Dat vertelde een vertegenwoordiger van de inspectie vandaag, in een informeel overleg, aan statenleden.

Om het overleg was door de SP-fractie gevraagd omdat uit een rapport van de VROM-inspectie was gebleken dat er in het verleden nog wel het een en ander mis was bij de provincie.

Soms deed de provincie dit omdat ze wel erg veel "haar oren liet hangen naar het betreffende bedrijf". Maar hetzelfde gold bijvoorbeeld in een situatie waar het ging om opslag van vuurwerk op politiebureaus.

De meeste problemen op dit gebied deden zich voor bij afvalverwerkende bedrijven. Die krijgen om de tien jaar een nieuwe vergunning. En soms was de provincie gewoon te laat met het wijzen van de bedrijven op hun plicht om een nieuwe vergunning aan te vragen.

Een woordvoerder van de Gelderse Dienst Milieu en Water zei dat er ook op dit punt sprake is van een "verbetertraject".

Enkele statenleden, waaronder SP-statenlid Toine van Bergen, wilden meer en eerder informatie in de gevallen waarin de VROM-inspectie kritiek heeft over het optreden van de provincie. In het verleden ging het onder meer om een gedoogvergunning voor vuurwerkexploitant Wolff in Twello, en de verbranding van afvalhout bij de Nijmeegse kolencentrale van Electrabel. In dit laatste geval werkte het provinciebestuur kritische rapportages van de VROM-inspectie onder tafel. Als gevolg daarvan verloren milieu- en bewonersorganisaties een rechtszaak bij de Raad van State.

De VROM-inspectie weigerde echter in te gaan op specifieke gevallen uit het verleden. Wel werd gesteld dat, als men alle gevallen wilde weten waarin VROM en het provinciebestuur van mening verschilden, men nog wel eens zou schrikken over het grote aantal van die situaties. Hoewel het in 95% van de gevallen wel goed zou zitten.

De statenleden waren het wel eens met de inspectie dat er eigenlijk een jaarlijkse rapportage zou moeten komen vanuit het provinciebestuur over het gevoerde beleid rond milieuvergunningen en milieuhandhaving.

De SP nam onder protest deel aan deze lunchbijeenkomst, omdat we van mening zijn dat dit soort discussies gewoon in reguliere commissievergaderingen moeten plaatsvinden. In het openbaar. En diverse statenleden moesten vandaag toegeven dat ze eigenlijk toch wel aaan achterkamertjespolitiek deden.

In de volgende commissievergadering Economie en Milieu komt, eveneens op verzoek van de SP, een provinciaal onderzoek aan de orde in verband met het grote aantal rechtszaken dat de provincie verliest bij de Raad van State.

VROM- inspectie mag lunch opvrolijken