Er gloort hoop voor gepasseerde stations
Er gloort hoop voor gepasseerde stations
Het ene na het andere treinstation wordt gesloten. Aan de kaalslag langs het spoor komt voorlopig nog geen eind. Toch gloort er hoop voor de gepasseerde stations, ze worden herbestemd voor wonen, werken of vermaak.
Door FLIP VERSTEEGH
ARNHEM
Het boemeltje Tiel Arnhem stopt er al lang niet meer. Toch heeft het pittoreske stationnetje bij Echteld een nuttige functie. Hier woont, althans in het wachtershuisje ernaast, al tientallen jaren Hannes van den Hatert. „ De trein hoor ik echt niet meer, ook al staat mijn bed op zeveneneenhalve meter van het spoor. Ach, je went er aan.”
Hannes, met zijn 82 jaar een bekend figuur in de Betuwe vanwege zijn stukjes in de krant, levert het bewijs dat afgedankte stations nog best een nuttige functie kunnen hebben. Zelf een treinenman (Van den Hatert werkte tot zijn pensioen bij de NS) was hij half jaren vijftig een van de eersten die profiteerden van de gebouwelijke sanering die de spoorwegen toen al inzetten. Als werknemer kon hij voor een paar centen het gebouw huren waar hij werkte. Om er te wonen. „ Ik betaal nu nog vijftig euro per maand. Maar daarvoor heb ik het gebouw wel altijd helemaal zelf moeten onderhouden. En da’s best duur.” Nederland telde ooit meer dan 1400 stations, soms immense architectonische hoogstandjes, soms eenvoudige haltehokjes.
Daarvan zijn er nu nog geen vierhonderd in gebruik. In Gelderland zijn nog slechts 56 ( van ooit ruim tweehonderd) stations in gebruik.
Veel van de ‘ gepasseerde stations’ (niet zelden schrapte het spoorbedrijf ze als halteplaats) zijn roemloos onder de slopershamer gevallen. Of staan nog steeds functieloos te verkrotten. Sommige bereikten de monumentenstatus en kregen een nieuwe functie. De voorbeelden daarvan zijn lang niet altijd meer als station herkenbaar.
De kaalslag langs het spoor heeft behalve nostalgische inmiddels ook functionele trekken. Loketten bemand door mensen van vlees en bloed zijn er alleen nog maar op een handvol grote hoofdstations. De kaartverkoop geschiedt overal elders via automaten. Ook aan overige voorzieningen gaat het er steeds kariger aan toe. NS ziet zelf geen commercieel heil meer in de exploitatie van restauraties en kiosken.
De fractie van de Socialistische Partij in de Gelderse Staten is dat een doorn in het oog. „ Wie, zoals ik, veel per trein reist, ziet de service met de dag afbrokkelen”, zegt openbaarvervoerspecialist Alex Mink. Volgens de SP moet de overheid de afbraak een halt toeroepen en bij de provincie Gelderland wordt die wens nu voorzichtig gehonoreerd. Als concessieverlener voor enkele lijnen kan de provincie eisen stellen aan de exploitant. Dat gebeurt inmiddels ook, hetgeen er bijvoorbeeld toe heeft geleid dat de stationsloketten in Duiven, Zevenaar en Doetinchem alsnog bemand zijn.
In Wijchen draait sinds kort met provinciesubsidie een uniek project: de heropende stationswinkel wordt gerund door mensen met een functiebeperking. Ook de VVV heeft er haar kantoor heen verhuisd. „ Alleen al om de sociale veiligheid daar een hele verbetering”, zegt Mink. „ Nu de rest nog.” Voor 26 Nederlandse stationsgebouwen komt redding vermoedelijk te laat. Daarvoor zijn sloopvergunningen aangevraagd.
(Artikel uit De Gelderlander d.d. 15 april 2006)
- Zie ook:
- Wegen, verkeer en openbaar vervoer