Nog meer vragen over foute besluiten provinciebestuur

24 april 2006

Nog meer vragen over foute besluiten provinciebestuur

Op 10 mei vergadert de statencommissie Algemeen Bestuur over het feit dat de provincie wel erg veel fouten maakt bij het afgeven van vergunningen en besluiten op het gebied van ruimtelijke ordening. Dat levert vertraging op van de komst van woningen, bedrijven en rondwegen in onze provincie. Ook het milieu wordt erdoor gedupeerd. De SP, die het initiatief heeft genomen tot deze discussie, stelde op 10 april alvast een paar vragen aan het provinciebestuur. Maar een nieuwe nederlaag bij de Raad van State en de aanhoudende stank van een groencomposteerder in Neerijnen was vandaag reden om nieuwe (aanvullende) vragen te stellen.

Voor RRT in Neerijnen wordt al sinds 2003 gewerkt aan een nieuwe vergunning, waarmee iets gedaan kan worden aan de aanhoudende stankoverlast die het bedrijf veroorzaakt. Dit omdat na een eerder (in 1996) verleende vergunning grote stankproblemen waren ontstaan.

Tien jaar na 1996 stinkt het nog steeds verschrikkelijk in Neerijnen. En er is nog steeds geen nieuwe milieuvergunning. Onlangs is een gedoogvergunning afgegeven, die gebaseerd is op de oude vergunning uit 1996.

De groencomposteerder staat al lange tijd hoog geklasseerd in de "top tien" van bedrijven waarover veel klachten binnenkomen bij de provincie.

Onlangs verloor Gelderland bovendien ( opnieuw) een rechtszaak bij de Raad van State. Woningbouw in een deel van Epe is (voorlopig) van de baan. Dit omdat de provincie een bestemmingplan van de gemeente Epe had goedgekeurd, hoewel het plan in strijd was met haar eigen Streekplan. Daarnaast was onvoldoende onderzoek gedaan naar het voorkomen van fijn stof, en werd ten onrechte ingestemd met de bouw van een ijsbaan vlakbij een LPG- tankstation.

De SP heeft verzocht om ook de vragen over deze kwesties voor het debat op 10 mei beantwoord te hebben. Dit om een goede discussie mogelijk te maken.

Het weekblad Binnenlands Bestuur besteedde afgelopen vrijdag uitgebreid aandacht aan de gebrekkige juridische kwaliteit van de provincie, en de pogingen die inmiddels worden ondernomen om daarin verbetering te brengen.

Tekst van de aanvullende schriftelijke vragen

Inleiding

Op 10 april 2006 zonden wij u schriftelijke vragen m.b.t. juridische kwaliteitszorg.
In verband met recent ontvangen nieuwe informatie sturen wij u hierbij aanvullende vragen. Het verzoek is om deze eveneens te behandelen voor de bespreking in de statencommissie Algemeen Bestuur van 10 mei 2006.

Onderwerp: uitspraak van de Raad van State d.d. 12-04-2006 (Vernietiging van het besluit van GS van Gelderland betreffende goedkeuring van het bestemmingsplan “Klaarbeek” in Epe).

1. De Raad van State heeft het besluit onder andere vernietigd wegens strijdigheid met het streekplan. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Hoe wordt in de toekomst voorkomen dat dit opnieuw gebeurt?
2. Andere vernietigingsgronden waren: onvoldoende onderzoek naar fijn stof, en een onvoldoende motivatie waarom ingestemd werd met het feit dat op slechts 29 meter van een geplande ijsbaan een LPG- tank gesitueerd is. Graag een toelichting.
3. Waarom heeft u besloten om in deze zaak af te zien van het indienen van een verweerschrift bij de Raad van State?
4. Welke vervolgprocedure gaat u volgen?

Onderwerp: Milieuvergunningprocedure groencomposteerbedrijf RRT te Neerijnen.

5. Is het juist dat al in 2003 gestart is met het vooroverleg voor een nieuwe milieuvergunning, maar dat dit bedrijf nu nog steeds geen milieuvergunning heeft, en draait op een gedoogvergunning?
6. Wat is hiervan de reden?
7. Is het juist dat binnenkort voor de derde keer een ontwerpbeschikking ter inzage wordt gelegd?
8. Wordt deze vergunning afgestemd op het Gelderse geurbeleid en het beleid m.b.t. provinciale stiltegebieden?
9. Overweegt u verplaatsing van het bedrijf naar het AVRI- terrein in Meteren, langs de A15? Zo nee, waarom niet?
10. Is het juist dat het bedrijf sloophout wil gaan verwerken? In hoeverre is dit toegestaan?

Toine van Bergen
Statenlid SP

SP wil duidelijkheid over wetsovertredingen bij provincie Gelderland