Nunspeetse zorgcentra krijgen bushalte voor de deur

28 april 2006

Nunspeetse zorgcentra krijgen bushalte voor de deur

De SP statenfractie Gelderland feliciteert de bewoners van de Nunspeetse zorgcentra De Bunterhoek en Seewende met hun nieuwe bushalte aan de Elburgerweg. De gemeente Nunspeet en de provincie hadden al langer plannen daarvoor, maar schriftelijke vragen van de SP hebben de doorslag gegeven.

De gemeente Nunspeet heeft rond januari 2006 een aanvraag ingediend voor een bushalte bij de zorgcentra De Bunterhoek en Seewende. Daarnaast deden de beide instellingen, Stichting het Venster en de PCOB afdeling Nunspeet eveneens een verzoek daartoe. De provincie gaat dit verzoek honoreren: binnenkort wordt de bushalte aangelegd. Nadeel is wel dat de betrokken buslijn 112 (Nunspeet-Elspeet) een lage frequentie kent: een uurdienst op werkdagen overdag. Ondanks alles vinden wij een en ander een stap in de goede richting.

Schriftelijke vragen en beantwoording:

1. Bent u bekend met de inhoud van dit krantenartikel? (Noot van de redactie: het betreft het krantenartikel "Bewoners willen bus voor deur" van De Stentor, editie Veluwe Noord, d.d. 4 april j.l.)

Ja.

2. De gemeente Nunspeet wil dat de bussen van lijn 112 gaan stoppen bij de verzorgingstehuizen Seewende en De Bunterhoek. Volgens het artikel is hiertoe een verzoek ingediend door B&W van Nunspeet bij GS. Klopt dit? Wat is uw mening hierover?

De gemeente Nunspeet heeft inderdaad een verzoek ingediend voor de aanleg van een halte bij de verzorgingstehuizen Seewende en De Bunterhoek op lijn 112. Een dergelijk verzoek hebben wij ook ontvangen van deze instellingen, Stichting Het Venster en de Protestant Christelijke Ouderen Bond (PCOB), afdeling Nunspeet.

Er is door de provincie al in januari 2006 overleg gevoerd met de gemeente Nunspeet en de BBA over de mogelijkheden om betrokkenen beter openbaar vervoer te bieden.

Naar aanleiding daarvan heeft de provincie besloten dat een extra halte aan lijn 112 aan de gemeentelijke weg ter hoogte van de genoemde instellingen kan worden aangelegd. De provincie heeft de gemeente Nunspeet onlangs geinformeerd over de subsidiemogelijkheden voor het aanleggen van de halte.

3. Enkele inwoners zouden liever zien dat de route van lijn 100s (Harderwijk-Zwolle) zou worden gewijzigd. Nunspeet zou liever een halte van lijn 112 zien. Lijn 112 rijdt minder maar de oplossing van de gemeente Nunspeet is interessant te noemen. Deelt u deze mening?

De provincie deel de mening van de gemeente Nunspeet dat het verleggen van de route van lijn 100 geen goede optie is uit oogpunt van de bereikbaarheid van Nunspeet-oost en de functie van lijn 100 in het OV netwerk.

4. Het krantenartikel verhaalt: “Recent heeft het Gelders college wel ingestemd met een eerder vertrek van lijn 112 uit Elspeet. Daardoor wordt het voor leerlingen vanuit Elspeet en Vierhouten mogelijk tijdig aanwezig te zijn op de school voor voortgezet onderwijs De Brouwerskamp in Nunspeet. (…) Het is nog niet bekend binnen welke termijn GS een besluit nemen over het verzoek”. Klopt dit feit en kunt een motivering geven voor het te nemen GS-besluit hierover, de gewijzigde aansluitingen in acht genomen?

Zowel de BBA als de provincie Gelderland hebben van de Brouwerskamp het verzoek gekregen om op lijn 112 een eerdere vertrekmogelijkheid te bieden zodat leerlingen uit Vierhouten en Elspeet op tijd op school konden zijn. De BBA had deze aanpassing al opgenomen in haar plannen voor de jaarlijkse dienstregelingwijziging van december 2005. De provincie heeft deze wijziging goedgekeurd en inmiddels rijdt deze rit al enkele maanden.

De aansluitingen op de trein en op het snelnet (lijn 100) bij station Nunspeet blijven een punt van zorg. Wij zien op dit moment geen mogelijkheden om de vertrektijden aan te passen van de betreffende buslijnen gezien het belang van overstaprelaties elders in het lijnennet.

Lijn 112 sluit in Elspeet naadloos aan op lijn 104 naar Harderwijk en lijn 100s heeft belangrijke aansluitingen op de trein in Harderwijk en Zwolle.

SP ondersteunt Nunspeet: bus moet stoppen bij verzorgingstehuizen
Bewoners willen bus voor deur (Artikel uit De Stentor, editie Veluwe Noord, d.d. 4 april 2006)