Rijnboog voorlopig zonder steun van de provincie

17 april 2006

Rijnboog voorlopig zonder steun van de provincie

De gemeente Arnhem had - ondersteund door het KAN-bestuur - bij de laatste vergadering van Provinciale Staten 9 miljoen Euro subsidie van de provincie gevraagd voor het omstreden Rijnboog-project. Dit heeft op verschillende fronten voor commotie gezorgd en uiteindelijk is de besluitvorming over het projectvoorstel uitgesteld tot juni 2006.

Al voor de Statenvergadering van 12 april had CDA-fractievoorzitter Harry de Vries voor commotie gezorgd door te eisen dat de gelden voor het Rijnboog-project alleen zouden worden vrijgegeven als de gemeente Arnhem in zou stemmen met de verplaatsing van de Wageningse cementfabriek Bruil naar Arnhem. Deze koppeling werd door de hele staten, ook de andere collegepartijen, ronduit afgewezen. De Vries stond er bijna helemaal alleen voor - iets dat hem niet vaak overkomt. Alleen Paul Freriks (Sociaal Gelderland) en Pierre Cuypers (D66) vonden dit soort geritsel de normaalste zaak van de wereld. Uiteindelijk werd het hele statenvoorstel, waarin ook de financiering van talloze andere “regionale” projecten werd geregeld, aangehouden tot juni. Dan zal ook “Rijnboog” opnieuw aan de orde komen.

Helaas kreeg in het debat op 12 april “de koppeling” alle aandacht en spraken weinig andere partijen zich uit over het Rijnboog-project zelf. De SP-fractie Gelderland ziet ook wel dat er iets moet gebeuren in de Arnhemse binnenstad. We zijn het eens met de SP in Arnhem: “Waar het ons om gaat is dat het huidige plan geen rekening houdt met het karakter van de Arnhemse binnenstad en de loodrecht op de rivier gegraven haven de werkelijke topografische karakteristiek van Arnhem, het voor Nederlandse begrippen enorme hoogteverschil tussen stad en rivier, min of meer negeert. (...) Verder is er geen plek ingeruimd voor een flinke toename van goedkope huurwoningen en starters koopwoningen, worden de Arnhemse burgers niet voldoende betrokken bij de plannen, deugt het verkeersplan van geen kanten, zijn er teveel kantoren gepland terwijl er op dit gebied al een enorme leegstand is en heeft men veel cultuur gepland zonder geld ter beschikking te stellen voor de invulling hiervan.” (Bron: website SP-Arnhem) De Gelderse statenfractie deelt deze analyse. We zullen daarom, zo lang deze inhoudelijke bezwaren niet zijn weggenomen, ook niet meewerken aan een financiering van dit of een ander plan voor de Arnhemse binnenstad.

De provincie ligt in de clinch met zichzelf