SP ondersteunt Nunspeet: bus moet stoppen bij verzorgingstehuizen

13 april 2006

SP ondersteunt Nunspeet: bus moet stoppen bij verzorgingstehuizen

De statenfractie van de SP ondersteunt de gemeente Nunspeet in haar pogingen om ervoor te zorgen dat de streekbus (lijn 112 van Nunspeet naar Elspeet) voortaan stopt voor twee verzorgingstehuizen. Het gaat om Seewende en De Bunterhoek.

Nunspeet heeft zich in een brief tot het college van GS gericht om deze zaak onder de aandacht te brengen.
Nu is het voor ouderen uit de twee genoemde tehuizen erg moeilijk om van het openbaar vervoer gebruik te maken. Of men is afhankelijk van een tijdrovend en omslachtig alternatief zoals de regiotaxi.

Over deze zaak heeft SP-statenlid Toine van Bergen schriftelijke vragen gesteld.

Tekst van de schriftelijke vragen

Inleiding

Op 4 april j.l. publiceerde De Stentor, editie Veluwe Noord, een artikel genaamd “Bewoners willen bus voor deur” . Dit artikel bevat enkele zaken met betrekking tot buslijn 112 (Nunspeet-Elspeet).

Naar aanleiding hiervan stellen wij de volgende vragen:

1. Bent u bekend met de inhoud van dit krantenartikel?

2. De gemeente Nunspeet wil dat de bussen van lijn 112 gaan stoppen bij de verzorgingstehuizen Seewende en De Bunterhoek. Volgens het artikel is hiertoe een verzoek ingediend door B&W van Nunspeet bij GS. Klopt dit? Wat is uw mening hierover?

3. Enkele inwoners zouden liever zien dat de route van lijn 100s (Harderwijk-Zwolle) zou worden gewijzigd. Nunspeet zou liever een halte van lijn 112 zien. Lijn 112 rijdt minder maar de oplossing van de gemeente Nunspeet is interessant te noemen. Deelt u deze mening?

4. Het krantenartikel verhaalt: “Recent heeft het Gelders college wel ingestemd met een eerder vertrek van lijn 112 uit Elspeet. Daardoor wordt het voor leerlingen vanuit Elspeet en Vierhouten mogelijk tijdig aanwezig te zijn op de school voor voortgezet onderwijs De Brouwerskamp in Nunspeet. (…) Het is nog niet bekend binnen welke termijn GS een besluit nemen over het verzoek”. Klopt dit feit en kunt een motivering geven voor het te nemen GS-besluit hierover, de gewijzigde aansluitingen in acht genomen?

Namens de SP-fractie,
Toine van Bergen

"Bewoners willen bus voor deur" (artikel dagblad De Stentor)