h

Gratis Gelders OV in aantocht?

25 mei 2006

Gratis Gelders OV in aantocht?

Tijdens de bespreking van de Voorjaarsnota 2006 heeft de SP een motie ingediend waarin Gedeputeerde Staten werd gevraagd om de mogelijkheden te onderzoeken om gratis openbaar vervoer voor 65-plussers, kinderen tot 18 jaar en gehandicapten te introduceren. Gedeputeerde Staten wilden, bij monde van gedeputeerde Wijsman, niet zo ver gaan maar beloofden wel om een inventarisatie van lopende gratis OV-projecten aan Provinciale Staten toe te zenden. Hierop trok de SP haar motie in aangezien deze toezegging al een goede stap in de richting is.

De Gelderse SP wil graag gratis OV voor 65-plussers, kinderen tot 18 jaar en gehandicapten binnen Gelderland. In eerste instantie zou een dergelijke proef vooral in het stads- en streekvervoer binnen de provincie georganiseerd moeten worden. De bezettingsgraad van de buslijnen op het platteland staat al jaren onder druk, wat geleid heeft tot een kaalslag onder het hele OV-netwerk door bezuinigingen. Daarnaast gaat de provincie zich dit jaar herorienteren op het hele OV-beleid, waarbij gekozen wordt voor de verdere uitrol van strakgetrokken snelle buslijnen en inzetten op de regiotaxi. De SP ziet dit anders, aldus fractievoorzitter Agnes Lewe: "Gelderland heeft een probleem met mobiliteit. De maatregelen van het college zullen echter het probleem niet oplossen. Er wordt nog steeds te veel aan de korte termijn gedacht, terwijl het onzeker is of er over 20 jaar voldoende brandstoffen zullen zijn om de huidige manier van vervoer te onderhouden."

Daarnaast willen wij een pleidooi houden voor maatwerk: soms is nieuw asfalt nodig, soms volstaan huidige ingrepen die eventueel gecombineerd kunnen worden met overkappingen van drukke wegen langs de steden. Er is een alternatief in de vorm van het OV, wat ook meer aandacht verdient: "Openbaar vervoer is geen alternatief als het erg duur is of onvoldoende capaciteit en frequentie heeft. Zolang mensen zeggen "ja maar ik woon in ..., ik moet wel een auto hebben en mijn vrouw ook" is er iets mis met de mobiliteit. Bereikbaarheid houdt ook in dat je je dorp of stad kunt in- en uitrijden, ook zonder auto. Bereikbaarheid heeft dus twee kanten en op dit moment wordt er te veel gekeken naar een daarvan: de verstopte wegen en het aanleggen van meer asfalt. Gratis openbaar vervoer voor ouderen, jongeren en gehandikapten kan een eerste stap als duurzame oplossing zijn."

Natuurlijk staat "gratis" tussen haakjes want aan openbaar vervoer zijn kosten verbonden. Alleen zullen die
in eerste instantie nog laag zijn want we nodigen ouderen en jongeren uit om in bussen te gaan zitten die anders toch grotendeels onbezet rondrijden. Er zijn van begin af aan ook baten: mobiliteit is participatie voor ouderen,
veiligheid voor ouderen en jongeren, het is zelfs extra omzet voor de middenstand van de plaatsen waar zij naar toe zullen gaan. We moeten dus verder kijken dan het kostenplaatje.

Het college van GS heeft beloofd te inventariseren waar gratis openbaar vervoer in het binnen- en buitenland al bestaat en wil die gegevens gebruiken bij de eerste bespreking van de Herijking Netwerknota OV op 14 juni a.s. in de commissie Verkeer en Water.
Deze toezegging van GS is nog geen volmondig ja, maar een stap in de goede richting. Mocht dit niet baten dan dienen wij in de loop van 2006 een initiatiefvoorstel in.

U bent hier