Ingensche Waarden: SP wil mening provinciebestuur over gebrekkig onderzoek naar slibstort

18 mei 2006

De initiatiefnemer van de slibstort in de Ingensche Waarden heeft aangegeven dat niet alle onderzoeken over het weglekken van gif uit kleilagen gebruikt zijn bij het opstellen van de aanvraag voor zijn plannen. De SP wil graag weten van het provinciebestuur wat hiervan de gevolgen zijn.

Ook wil de partij graag meer duidelijkheid over de gebrekkige communicatie met de gemeente Buren, die tegen de plannen is. Gedeputeerde Staten hebben onlangs toch een vergunning gegeven, en zullen nu met het zeer ongebruikelijke middel van een "aanwijzing" moeten komen om de gemeente Buren alsnog tot medewerking te dwingen.

Ook is een groot deel van de plannen ( een werkplan, inrichtingsplan en een lijst die aangeeft hoe vuil het slib mag zijn) nog steeds niet gepubiceerd. De SP wil meer duidelijkheid hierover.

Ten slotte wil de partij weten of de provincie ervan op de hoogte is dat zaal "Torenzicht" in Lienden al weken lang geen geldige vergunningen heeft. Hier werd vorig week een informatiebijeenkomst gehouden. Binnenkort organiseert de provincie er nog een hoorzitting en het "Gelders debat" over de slibproblematiek.

Tekst van de schriftelijke vragen

1. Is het juist dat de gemeente Buren alleen formeel is medegedeeld dat de provincie Gelderland een ontwerpvergunning zou afgeven, en dat er geen overleg heeft plaatsgevonden met de gemeente Buren? Dit beweerde wethouder Hompe van de gemeente Buren.
2. Is het toegestaan om vergunningen af te geven voor de realisatie van het baggerdepot, terwijl de geplande activteiten in strijd zijn met het bestemmingsplan? Is het college van GS van plan om van het zware juridische middel van een aanwijzing gebruik te maken?
3. De initiatiefnemer van het project, Ingensche Waarden BV, heeft aangegeven dat er geen onderzoek is gedaan naar mogelijke lekkages door osmose of natuurlijke electrische spanning in kleilagen. (zie de eerste link hieronder). Bent u het met ons eens dat er dus sprake is geweest van onzorgvuldig en onvolledig onderzoek? Wat zijn hiervan de gevolgen?
4. Een werkplan, inrichtingsplan en de acceptatievoorwaarden moeten op een later moment nog worden vastgesteld. Naar onze mening bestaat er daarom op dit moment onvoldoende inzicht in het project en is de aanvraag onvolledig. Bent u dat met ons eens?
De SP is van mening dat het werkplan, inrichtingsplan en de acceptatievoorwaarden afzonderlijke besluiten zijn in het kader van de Algemene Wet bestuursrecht. Daartegen staat dus afzonderlijk bezwaar en beroep open. Bent u dat met ons eens?
6. Tijdens de bijeenkomst van 9 mei 2006 had zalencentrum Torenzicht niet de benodigde vergunningen. ( zie de tweede link hieronder). Was u hiervan op de hoogte? Wat betekent het voor de hoorzitting van 23 mei en het Gelders Debat op 7 juni a.s, als “Torenzicht” dan nog steeds niet over de benodigde vergunningen beschikt?

Toine van Bergen
Statenlid SP