Massale demonstratie voor behoud BAT Zevenaar

12 juni 2006

Massale demonstratie voor behoud BAT Zevenaar

Vanmiddag tijdens de lunchpauze was er in Zevenaar een grote optocht van personeel, hun familie en sympathisanten van de met sluiting bedreigde sigarettenfabriek BAT. Vanaf de fabriekspoort werd naar het gebouw van het Centrum voor Werk en Inkomen gelopen. De ministers Brinkhorst van Economische Zaken en van der Hoeven van Onderwijs, die voor een werkbezoek naar Zevenaar kwamen, kregen er een petitie aangeboden.

Zevenaar protesteert massaal tegen de sluiting van BAT

Ondernemingsraadvoorzitter Thierry Engelen wees minister Brinkhorst erop dat de werknemers al veel offers hebben gebracht voor behoud van hun werkgelegenheid. Een aantal jaren lang geen loonsverhoging; langer werken en zelfs de koffieprijzen zijn verhoogd. Mensen die zich op zo'n constructieve manier inzetten voor hun bedrijf dreigen nu toch op straat te komen.

Statenlid Toine van Bergen, die ook aanwezig was, vindt de sluiting onbegrijpelijk. BAT draait immers bedrijseconomisch gezien met winst. " Maar kennelijk willen de aandeelhouders, door concentratie van de produktie in Duitsland en Polen, die winst nog verder opvoeren. Over de ruggen van de Zevenaarse werknemers".

Een eventuele sluiting van zo'n groot bedrjf heeft heel grote negatieve gevolgen, ook op het sociale vlak. Behoud van zoveel mogelijk werk moet voorop staan, en een zo goed mogelijke regeling voor mensen die eventueel toch weg moeten, vindt de SP.

Zevenaar knokt voor behoud BAT
Irrgang: kabinet moet zich inspannen voor behoud BAT- fabriek in Zevenaar