SP erg verbaasd over toestemming provincie voor puinbreker in Nijmegen

30 juli 2006

SP erg verbaasd over toestemming provincie voor puinbreker in Nijmegen

De statenfractie van de SP in Gelderland is erg verbaasd over de afgifte door het provinciebestuur van een vergunning voor de komst van een puinbreker in Nijmegen-West. Voor de regio Nijmegen-West en Weurt bestaat sinds vorig jaar een beleidsafspraak dat de nu al zeer hoge milieuoverlast niet verder zal mogen toenemen. De gemeenten Nijmegen en Beuningen en de provincie Gelderland hebben die gezamenlijke afspraak gemaakt. Maar terwijl Nijmegen druk op zoek is naar een andere locatie geeft de provincie nu toch een vergunning af.

Omwonenden en milieu- en bewonersorganisaties snappen er niets meer van, en hebben de provincie nu voor de Raad van State gedaagd in een spoedzaak. Deze wordt aanstaande dinsdag 1 augustus gehouden. De SP is evenals bewoners- en milieugroepen van mening dat dit echt niet kan. Daarom heeft statenlid Toine van Bergten vandaag schriftelijke vragen gesteld aan het provinciebestuur.

Hij wil onder andere weten hoe de afgifte van de vergunning te rijmen valt met de hierboven genoemde gezamenlijke afspraak van de diverse overheden. Ook wil hij de mening van Gedeputeerde Staten over te verwachten extra luchtvervuiling met fijn stof, en extra geluidsoverlast. Er gaan meer vrachtwagens rijden in een gebied, dat straks toch al meer verkeer krijgt door de komst van de stadsbrug. De puinbreker zelf wordt weliswaar binnen in een gebouw geplaatst, maar de deuren ervan blijven openstaan. En dan komt er in de buitenlucht nog een menginstallatie, waarin fijngemalen puin wordt vermengd met cement en ovenslakken.

Onlangs is –mede met provinciesubsidie- de milieuoverlast in deze regio behoorlijk afgenomen, door extra maatregelen te treffen bij de Nijmeegsche IJzergieterij. Milieuexperts verwachten dat deze milieuwinst in één klap ongedaan wordt gemaakt door ingebruikname van de puinbreker. Statenlid Toine van Bergen: “dit is een onaanvaardbare vorm van verspilling van gemeenschapsgelden”.

Tekst van de schriftelijke vragen

Inleiding

Op 1 mei 2006 hebben Gedeputeerde Staten van Gelderland een milieuvergunning afgegeven aan DAR Milieudiensten BV voor het ingebruiknemen van een puinbreker in Nijmegen- West.
De gemeenten Nijmegen en Beuningen en de Provincie Gelderland hebben in december 2005 besloten tot een “gezamenlijke aanpak” van de milieuproblematiek in deze zwaar belaste regio. Centraal uitgangspunt is daarbij dat de milieuoverlast niet verder mag toenemen.
Omwonenden, milieu- en bewonersorganisaties verwachten van de ingebruikname echter veel extra milieuoverlast. Op 1 augustus dient over deze zaak een spoedgeding bij de Raad van State.
Wij stellen u hierbij de volgende vragen:

1. Waarom hebt u ondanks de hierboven beschreven “gezamenlijke aanpak” deze milieuvergunning afgegeven?

2. De gemeente Nijmegen is er inmiddels van overtuigd dat de milieuoverlast als gevolg van de komst van de puinbreker onaanvaardbaar is. Zij is inmiddels druk op zoek naar een andere locatie. Hebt u, voordat u de vergunning afgaf, overleg gevoerd met de gemeente Nijmegen? Wat was hiervan het resultaat?

3. De provincie Gelderland heeft onlangs miljoenen euro’s bijgedragen aan vermindering van milieuoverlast in deze regio, door subsidie te verstrekken aan de Nijmeegsche IJzergieterij voor het treffen van milieumaatregelen.Volgens milieudeskundigen wordt de milieuwinst van deze maatregel in één klap ongedaan gemaakt door het afgeven van de milieuvergunning voor de puinbreker. Bent u het met ons eens dat dit onwenselijk is, en verspilling van gemeenschapsgelden?

4. Is het u bekend dat er op dit moment meer dan voldoende capaciteit is voor puinbrekers? In hoeverre heeft dit feit een rol gespeeld bij uw belangenafweging?

5. De ingebruikname van de puinbreker zal zorgen voor 116 extra vrachtwagenbewegingen per dag. Vindt u dit aanvaardbaar, mede gezien de al te verwachten toename van de verkeersintensiteit door ingebruikname van de stadsbrug? Zo ja, waarom?

6. Is het juist dat de puinbreker weliswaar inpandig wordt geplaatst, maar dat de deuren openblijven? In hoeverre is er dan nog sprake van toepassen van de – wettelijk voorgeschreven- “best bestaande technieken”?

7. In de buitenlucht komt een menginstallatie te staan, die het puin gaat mengen met cement en ovenslakken. Bent u het met ons eens dat dit voor onaanvaardbare lucht- en geluidsoverlast gaat zorgen? Zo nee, waarom niet? Waarom is er niet voor gekozen om de menginstallatie inpandig te plaatsen?

Toine van Bergen
Statenlid SP