Spoorlijn Nijmegen-Kleef: GS schuift mening over heropening af naar het KAN

12 juli 2006

Spoorlijn Nijmegen-Kleef: GS schuift mening over heropening af naar het KAN

Gisteren hebben Gedeputeerde Staten de vragen van Toine van Bergen over de reactivering van de spoorlijn Nijmegen-Kleef beantwoord. De teneur van de beantwoording is behoorlijk ambitieloos: de provincie doet niets, het KAN is beslissingsbevoegd aangezien zaken met betrekking tot verkeer en vervoer binnen dit kaderwetgebied onder haar bevoegdheid vallen. De SP is van mening dat de provincie hiermee een kans laat liggen. Desondanks toont deze zaak wel het nut van een gezamenlijke vervoersautoriteit met de Stadsregio Arnhem-Nijmegen aan.

De SP is warm voorstander van de reactivering van de spoorlijn Nijmegen-Kleef middels een lightrail-trein. De in 1991 gesloten spoorverbinding heeft naar onze smaak voldoende potentieel. Toch zijn er beren op het spoor: de gemeente Groesbeek wil via het bestemmingsplan reactivering verhinderen, de deelstaat Nordrhein-Westfalen schrapt mogelijk de reactivering uit haar nieuwe vervoersplan en de gemeente Kleef haalt hele stukken roestige rails weg vanwege nieuwbouwplannen.

Volgens Gedeputeerde Staten ligt de bal bij de Stadsregio: volgend jaar onderzoekt men de kansen voor een succesvolle reactivering van de spoorlijn. De Stadsregio zal ongetwijfeld ook de belangen van de Duitse buren meewegen. Tot die tijd bemoeit de provincie zich niet met de gang van zaken. Vanzelfsprekend zal de SP alles doen om aan te tonen dat deze spoorlijn een tweede kans verdient. In dat kader wijzen wij graag op het succes van de in 2001 heropende spoorlijn Enschede-Gronau/Dortmund.

Beantwoording Statenvragen SP inzake treinverbinding Nijmegen-Kleve

Ingevolge het bepaalde in artikel 42 van het Reglement van Orde van Provinciale Staten doen wij u hieronder het antwoord van ons college op de vragen van het statenlid T. van Bergen van de SP toekomen.

Vraag 1: Bent u het met ons eens dat heropening van de spoorlijn Nijmegen-Kleef een bijdrage kan leveren aan het verminderen van de verkeersdruk in en om Groesbeek?

Antwoord: De gemeente Groesbeek en de spoorlijn Nijmegen-Kleve vallen met betrekking tot verkeer en vervoer onder de verantwoordelijkheid van het Stadsregio Arnhem-Nijmegen (KAN). Vanuit haar verantwoordelijk houdt het KAN zich bezig met de toekomst van deze spoorlijn en kan zij inschattingen maken over de (gewenste) ontwikkelingen op het gebied van verkeer en vervoer in dat gebied. Het KAN is voornemens de haalbaarheid van deze spoorlijn in 2007 nader te onderzoeken. Vooruitlopend op dat onderzoek willen wij geen oordeel geven over de haal-baarheid van de heropening.

Vraag 2: Verwacht u vermindering van het forensenverkeer vanuit Groesbeek bij een heropening van de spoorlijn? Bent u het met ons eens dat hierdoor de aanleg van een wegverbinding naar de A73 door waardevol natuurgebied overbodig wordt?

Antwoord: Zie antwoord op vraag 1.

Vraag 3: Welke positieve effecten verwacht u van een heropening voor de economische-, culturele en wetenschappelijke contacten met Nordrhein-Westfalen?

Antwoord: Zie antwoord op vraag 1.

Vraag 4: Bent u bereid om aan de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen te melden dat u het schrappen van de spoorlijn uit het vervoersplan betreurt? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Zie antwoord op vraag 1.

Vraag 5: Hoe gaat u handelen als de gemeente Groesbeek haar bestemmingsplan wijzigt om de spoorlijn tegen te houden? Overweegt u om goedkeuring aan de bestemmingsplanwijziging te onthouden?

Antwoord: Een bestemmingsplanwijziging moet aan ons worden voorgelegd. Wij toetsen be-stemmingsplannen eerst aan het streekplan en overige relevante beleidsplannen. Als de wijzi-ging daarmee in overeenstemming is, zal in dit geval ook moeten worden getoetst aan het RSP (regionaal structuurplan) van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen. Als het bestemmingsplan daar-mee in strijd is kunnen wij niet eerder besluiten dan nadat daarover het regionaal bestuur van de stadsregio is gehoord. Indien het regiobestuur aangeeft het RSP niet te willen aanpassen dan moet ons college goedkeuring onthouden aan het bestemmingsplan.

KAN beslist over spoorlijn Nijmegen- Kleef