Spoorlijn Nijmegen-Kleef: SP vraagt om duidelijkheid over standpunt college

2 juli 2006

Spoorlijn Nijmegen-Kleef: SP vraagt om duidelijkheid over standpunt college

De Statenfractie van de SP wil dat het Gelderse provinciebestuur duidelijk stelling neemt voor heropening van de spoorlijn Nijmegen-Kleef. Het Knooppunt Arnhem-Nijmegen en het Nijmeegse gemeentebestuur zien evenals de SP graag zo snel mogelijk weer treinen over de grens lopen. Maar de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen heeft juist besloten om de lijn uit haar vervoersplan te schrappen. En in Groesbeek gaan er stemmen op om, door wijziging van het bestemmingsplan, heropening zelfs onmogelijk te maken. Tenzij de provicie optreedt.

SP-statenlid Toine van Bergen hecht groot belang aan het terugkomen van deze zo'n 15 jaar geleden opgeheven spoorlijn: "Daarmee nemen de enorme files in en rond Groesbeek af. Ook de noodzaak om een weg door prachtig natuurgebied naar de A73 aan te leggen vervalt dan. En we verwachten ook veel positieve effecten voor economie, cultuur en wetenschap als op deze manier de contacten met onze Oosterburen verbeterd kunnen worden".

In verband met deze zaak heeft de SP de volgende schriftelijke vragen gesteld.

1. Bent u het met ons eens dat heropening van de spoorlijn Nijmegen- Kleef een bijdrage kan leveren aan het verminderen van de verkeersdruk in en om Groesbeek?

2. Verwacht u vermindering van het forensenverkeer vanuit Groesbeek bij een heropening van de spoorlijn? Bent u het met ons eens dat hierdoor de aanleg van een wegverbinding naar de A73 door waardevol natuurgebied overbodig wordt?

3. Welke positieve effecten verwacht u van een heropening voor de economische-, culturele en wetenschappelijke contacten met Nordrhein- Westfalen?

4. Bent u bereid om aan de Duitse deelstaat Nordrhein- Westfalen te melden dat u het schrappen van de spoorlijn uit het vervoersplan betreurt? Zo nee, waarom niet?

5. Hoe gaat u handelen als de gemeente Groesbeek haar bestemmingsplan wijzigt om de spoorlijn tegen te houden? Overweegt u om goedkeuring aan de bestemmingsplanwijziging te onthouden?

Toine van Bergen (statenlid SP)