Slibstort: provinciebestuur bruskeert statenleden door besluit over Ingensche Waarden

17 september 2006

Morgen publiceert Gedeputeerde Staten een milieuvergunning voor het project Ingensche Waarden. In de uiterwaarden van de gemeente Buren kan de exploitant van een daar gelegen zandwinput, als het aan het provinciebestuur ligt, zijn zakken gaan vullen, doordat de put deels wordt volgestort met giftig zogenaamd klasse 3- en 4- slib. Het project is zeer omstreden: het verzet bij burgers en gemeentebestuur van Buren is groot. Het feit dat dit morgen gebeurt mag gerust pikant genoemd worden.

Komende woensdag discussiƫren Provinciale Staten namelijk over het Gelders baggerbeleid. Door vlak daarvoor zo'n omstreden besluit te nemen tonen Gedeputeerde Staten opnieuw aan dat ze hun zin koste wat kost willen doordrijven.

Eerder dit jaar gaf het provinciebestuur de conceptvergunning af enkele weken voordat statenleden met burgers en omwonenden in debat zouden gaan over het slibbeleid. Het grootste deel van de burgers bedankte toen voor de eer, omdat ze voor voldongen feiten werden geplaatst.

Hoewel die voldongen feiten er ook u weer zijn, wil de SP- fractie in Provinciale Staten ervoor zorgen dat het in de toekomst niet meer mogelijk wordt om sterk vervuild (klasse 3- en 4-) slib in kleiputten in de uiterwaarden op te slaan. Daarom wordt woensdag onderstaande motie ingediend.

Provinciale Staten van Gelderland, in vergadering bijeen d.d. 20 september 2006

gehoord de beraadslagingen

overwegende dat:

- In het initiatiefvoorstel Commissie Baggerladder aan Gedeputeerde Staten verzocht wordt om binnen strikte randvoorwaarden het storten van baggerspecie mogelijk te maken;
- Het niet duidelijk is of het storten van vervuild slib in kleiputten in de uiterwaarden in alle gevallen veilig is;

Dragen het college van GS op om, in het te ontwikkelen beleidsprogramma bagger, de randvoorwaarden zo te formuleren dat stort van klasse 3- en 4- slib in zand- of kleiputten in de uiterwaarden niet is toegestaan,

en gaan over tot de orde van de dag.

Provincie: onderzoek naar slibstort Ingensche Waarden was zorgvuldig