Staten voor stort van zwaar vervuild baggerslib in de uiterwaarden

20 september 2006

Staten voor stort van zwaar vervuild baggerslib in de uiterwaarden

Provinciale Staten heeft vandaag beslist dat ook in de toekomst zwaar vervuild slib in de uiterwaarden mag worden gestort. Eergisteren nog werd een definitieve vergunning afgegeven voor slibstort in de Ingensche Waarden. Daartegen is veel verzet van bewoners en milieugroepen, en ook van het gemeentebestuur van Buren. Diverse wetenschappers vragen zich af of slibstort in de uiterwaarden wel veilig is.

In de statenvergadering van vandaag werd gesproken over het baggerbeleid in het algemeen. Er lag een initiatiefvoorstel voor van een aantal fracties. Het voorstel en het bijbehorende onderzoeksrapport stelt de SP zwaar teleur.

SP- statenlid Toine van Bergen: "er is een rapport opgesteld op basis van informatie van Rijkswaterstaat en het bedrijfsleven. Dat zijn juist de twee partijen die direct te maken hebben met het baggeren, en zo goedkoop mogelijk van de troep afwillen. Naar onafhankelijke deskundigen en de milieubeweging is niet geluisterd".

Het debat had al veel aan betekenis verloren doordat afgelopen maandag de vergunning voor de Ingensche Waarden was afgegeven. De SP- fractie wilde met een motie vastleggen dat in ieder geval in de toekomst het giftige zogenaamde klasse 3- en 4- slib niet meer in de uiterwaarden terecht komt. Waardoor het grondwater niet meer verontreinigd kan worden. Zwaar vervuild slib moet veilig bovengronds worden opgeslagen, vindt de SP. En zoveel mogelijk verwerkt worden, zodat hergebruik mogelijk is.

De andere partijen wrongen zich in zoveel mogelijk bochten om uit te leggen waarom zij de stort nog wel wilden toestaan. De SP zou alleen maar voor angst bij de burgers zorgen door te wijzen op de gevaren. Maar wetenschappers geven de SP gelijk: veiligheid is niet gegarandeerd. Daarom zijn burgers in onze provincie terecht ongerust, zo vindt de SP.

De SP zal ook in de toekomst haar steun blijven verlenen aan burgers en milieugroepen die zich verzetten tegen slibstort in de uiterwaarden. We wensen de burgers van de Betuwe dan oo veel succes bij hun juridische strijd, die ze door zullen gaan voeren tot aan de Raad van State.

Slibstort: provinciebestuur bruskeert statenleden door besluit over Ingensche Waarden