Eerste Kamer kritisch over dijkverleggingsplannen in Gelderland

15 oktober 2006

Eerste Kamer kritisch over dijkverleggingsplannen in Gelderland

Afgelopen week besprak de Eerste Kamer de plannen van het kabinet om de rivieren meer ruimte te geven. Bijna alle partijen hadden fikse kritiek op het voorstel van het kabinet om onder meer de dijkverlegging bij Lent en de hoogwatergeul Veessen- Wapenveld te realiseren. Twee zeer omstreden maatregelen, die de afgelopen tijd door de Gelderse SP te vuur en te zwaard zijn bestreden. Samen met bewonersgroepen.

De kritiek ging vooral om het feit, dat het kabinet er zonder voldoende motivering van uitgaat dat er per seconde maximaal 18.000 m3 bij Lobith ons land binnen kan komen. Wetenschappers stellen dat dit nooit meer dan 16.000 m3 kan zijn, omdat bij een hogere waterstand grote delen van de Duitse deelstaat Nordrheinland- Westfalen onder water lopen.

Daar komt nog eens bij dat Duitsland, op grond van Europese regelgeving, geen maatregelen mag nemen die ervoor zorgen dat haar problemen met wateroverlast worden doorgeschoven naar ons land. Dat zou bijvoorbeeld kunnen gebeuren als in de regio direct over onze grens op grote schaal dijken worden gebouwd.

Het wetsvoorstel is al goedgekeurd door de Tweede Kamer, maar het laatste oordeel is aan de de Eerste Kamer. Op 14 november zal er door de senatoren gestemd worden. Als de Eerste Kamer niet akkoord gaat, zal de Tweede Kamer zich er opnieuw mee moeten gaan bezighouden. Dat zal dan na de verkiezingen zijn, met andere politieke verhoudingen.

Burgers Veessen en Lent slachtoffers van projectontwikkelaars